Jeff Lemire: Zvrat (Černá palice)

Autor/ka: Jeff Lemire
Názov diela: Zvrat
Séria: Černá palice

Minulý rok odštartovali vo vydavateľstve Comics Centrum dve skvelé série a to Baltimore a Černá Palice. Na pultoch predajní sa objavili tesne pred začiatkom tohto roku. Roku, ktorý pomaly končí a tak je načase zrekapitulovať si, ako sa obom sériám darilo...

Takže tu máme temného lorda Baltimora, čoby postrach upírov, mátoh a prapodivných monštier a prišiel diel druhý s titulom Prokleté zvony. Ten hlavného hrdinu zaviedol až do rakúskeho kláštora Bludeschtas. Cestou sa k nemu pridal i novinár Hodge pátrajúci po upíroch rovnako ako Baltimore, ktorý však stále pátra po konkrétnom upírovi Haigusovi. Vidina blížiacej sa pomsty a poznania konfrontuje oboch návštevníkov kláštora s nekalými praktikami, po moci prahnúceho černokňažníka. Ten sa navyše zmocnil „diablom“ posadnutých mníšok a aby toho nebolo príliš málo, zo záhrobia si na pomoc privolal legendami opradenú Olgu Blavatsku. Druhý Baltimore svojou hororovou atmosférou prekonal pôvodný diel, no séria sa nám tohto roku rozrástla i o diel tretí, titulovaný ako Tajemný poutník a další příběhy.

Tretí Baltimore neponúka príbeh jeden, ale rovno príbehov päť (O vdově a tanku, Tajemný poutník, Hra, Medikament Dr. Leskovara, Inkvizitor). Vzhľadom na počet strán a príbehov tretej knihy sú niektoré poviedky uponáhľané, no našťastie stále atmosférické. V poviedke HRA sa navyše objaví ako vedľajšia postava (hlava) aj sám Edgar Alan Poe. Na rad sa dostane aj Maska červenej smrti a Baltimore bude opäť o niečo bližšie k Haigusovi. Mnohé z poviedok sú tu len preto, aby vkreslili kontúry tohto chorého rozpadajúceho sa sveta. Konečne sa predstaví i fanatický Duvič, ktorý si poslednú poviedku ukradne čisto pre seba. Aby to však nebolo iba o ňom, pozve si na pokec starých známych. Vďaka knihe Tajomný poutník a další příběhy dostáva konečne séria Baltimore jasnejšie kontúry. S čím nás prekvapí svet Mika Mignolu a Christophera Goldena doplnený ilustráciami Bena Stendbecka nabudúce, necháme sa veru prekvapiť. Zatiaľ je to našťastie pohodová, miestami samozrejme mrazivá a krvavá jazda, pri ktorej ide nuda bokom.

V kurze je momentálne i séria Černá Palice (Black Hammer) od Jeffa Lemireho, ktorej prvý diel je často zrovnávaný s kultovými Strážcami (Watchmenmi) Alana Moora. Podobnosť je však čisto náhodná a jediné čo majú Strážci a Černá Palice spoločné je to, že hoci sa jedná o komiks v ktorom vystupujú superhrdinovia, hlavnými témami nie je boj so zločinom, ale so sebou samým, s budúcnosťou a otázkami, ktoré sa dotýkajú obyčajných ľudí. Černá Palice je zároveň i okatou paródiou na superhrdinské komiksy, pričom si stále drží svojskú atmosféru, neprekračujúc hranice medzi mysterióznym thrillerom a komédiou. Prvá kniha Černá Palice s podtitulom Tajemství počátku predstavila šesticu hrdinov, ktorá uviazla v zapadákove, z ktorého niet návratu. Poznali sme ich pôvod aj temné stránky skrývajúce sa nielen pred obyvateľmi malebného mestečka, ale aj pred sebou navzájom. Valdo čoby vodca zatajovanej superhrdinskej svorky, Problémová Zlatuša, hrdinka vo výslužbe uväznená v tele malého dievčaťa (svojho alterega), mimozemšťan Barbufon a jeho homosexuálne sklony, plukovník Bizár pohybujúci sa mimo priestor a čas a jeho robotská spoločníčka Robotela snažiaca nájsť cestu späť pomocou vesmírnych sond, a záhadná madam Vážka prebývajúca osamote vo svojej chatrči so silami temnej mágie.

Vzájomné spolunažívanie a poznávanie - aj tak by sa dala charakterizovať prvá kniha, pričom tá druhá s podtitulom ZVRAT sa od nej veľmi nelíši. Po finále, ktoré do ponorkovou chorobou trpiacim hrdinom prihralo dcéru Černej Palice, sa od pokračovania dalo čakať predsa len niečo viac. Vzhľadom na zaužívané rozprávačské schopnosti dostane čitateľ dvojku, pri ktorej tvorcovia jednak opakujú, parodujú, no posúvajú postavy stále dopredu, konfrontujúc ich z náznakmi z prvej knihy. Na druhej strane, konečne spoznáte hrdinu známeho ako Černá Palice, žiaľ iba pomocou flashbackov. Jeho dcéra Lucy ako nová postava medzi známe tváre rýchlo zapadne, no nedá sa povedať, že by medzi nimi v druhej knihe vyčnievala, práve naopak. Lucy je ten typ postavy, ktorá sa dá dobre využiť pri spomínaní a lúštení minulosti, ktorá je čoraz jasnejšia. Záver opäť prekvapí, dokonca navnadí na pokračovanie ešte viac. Okrem neho sa však za takzvaný zvrat môže považovať udalosť, ktorá sa zrejme vysvetlí neskôr, avšak okrem toho, že nastane nečakaná tragédia, toho radšej viac nepoviem.

Rozhodne ide o dvojku, ktorá osloví každého fanúšika prvej knihy. Jeff Lamire, ktorý ma sériu Černá Palice na svedomí akoby pri druhej knihe, po vysoko nastolenej latke radšej kráčal po špičkách, pekne opatrne, než aby narušil skvelú atmosféru vychádzajúcu zo skvelého štartu. Či sa mu ju však podarí udržať aj v tretej knihe sa uvidí neskôr, no zatiaľ mi nezostáva iné než konštatovať, že Černá Palice si drží svoju tvár, aj keď podstatu ešte neodhalila.

Takže keď si to tak zhrnieme, Comics Centrum stavilo na dve „nové“ série a od uvedenia sa im darí celkom dobre. Kým Baltimore trochu kolíše (raz hore - potom dole), Černá Palice je rovnako úžasná ako na začiatku. Beztak sa jedná o série, ktoré si určite svojich čitateľov nájdu. Pokiaľ nie, sú a budú tu ďalšie, pretože univerzum Hellboya sa už tiež pomaly rozrastá o tituly, ktoré nerobia rohatému diablovi vôbec hanbu. Dokonca už aj Myšky z hlídky sa dočkali kompletného vydania, nehovoriac o ďalších zaujímavých sériách, ktoré už ale lepšie poznajú ostatní. Takže pokiaľ neviete kde začať, najlepšie bude pekne od začiatku, najlepšie pod vianočným stromčekom. Urobte si radosť kým je čas, kým peňaženka nezíva prázdnotou, kým prídu Vianoce a nové komiksové príbehy.