Čaro ukryté v detských knihách vydavateľstva Stonožka

Autor/ka: Evelina Daciūtė a Aušra Kiudulaitė
Názov diela: Šťastie je líška
Vydavateľstvo: Stonožka (Ikar)
E-shop: Stonozka.sk

Ľuboslav Paľo patrí k popredným slovenským ilustrátorom, grafikom a umelcom na voľnej nohe, ktorých zlákalo čaro knižnej tvorby. Vyštudoval VŠMU v Bratislave a svojmu koníčku, čiže ilustrovaniu kníh či už pre tých najmenších, alebo najstarších, sa úspešne venuje nejeden ten rôčky. Počet kníh, ktoré vytvorili (nielen) jeho šikovné ruky, sa vyšplhal na magické číslo 30. Niektoré z nich boli preložené a publikované aj za hranicami, čiže vo Švajčiarsku, Francúzsku, Poľsku, Japonsku, Južnej Kórei alebo Fínsku, a popýšiť sa môžu rôznymi oceneniami, ako aj účasťou svojho autora v mnohých úspešných zahraničných projektoch.

Ľuboslav Paľo patrí medzi talentovaných študentov profesora Dušana Kállaya. Na knihu, s ktorou aktívne pracuje už od mala, nahliada ako na jednotný vizuálny príbeh harmonicky spájajúci ilustračnú, typografickú a dizajnérsku zložku. V roku 2018 vydal úsmevnú ilustrovanú publikáciu pre všetkých milovníkov mačiek „Môj kocúr Tamtam“.

Evelina Daciūtová pochádza z Litvy a živí sa ako spisovateľka. Venuje sa hlavne tvorbe pre deti, aj keď jej nie je cudzia ani pestrá žánrovosť reflexívnej lyriky. Dôkaz o tom, že vie zaujať detského čitateľa, prinášajú práve jej knihy. Zatiaľ ich je iba 7, boli však preložené aj do angličtiny a tešia sa medzi najmenšími veľkej obľube. V roku 2016 si k spolupráci prizvala zručnú výtvarníčku Aušru Kiudulaitovú, s ktorou vytvorila unikátnu knihu pre všetkých milujúcich čitateľov „Šťastie je líška“.

Ľuboslava Paľa spája s netradičným ženským tandemom z Litvy, Evelinou Daciūtovou a Aušrou Kiudulaitovou, vydavateľstvo Stonožka (Ikar), ktoré už roky prináša svojim fanúšikom netradičné detské knihy. Tie sa so železnou pravidelnosťou môžu pýšiť čarokrásnou typografiou, dojemnými príbehmi, snovými ilustráciami, neopakovateľnou nápaditosťou a výbornou kvalitou. Tento rok bola ponuka kníh veľmi pestrá a priniesla nejeden knižný klenot. Medzi inými aj kocúra Tamtama či šťastnú líšku.

Ľuboslav Paľo, ako to už názov knihy našepkáva, vytvoril jednoduchý príbeh o svojom kocúrovi. Viac-menej ide o akúsi ilustrovanú kroniku obyčajného dňa jedného domáceho miláčika. Kniha osloví najmenších čitateľov cez dizajn, knižnú ilustráciu aj rozprávanie. Hoci text ustupuje do úzadia a jednotlivé dobrodružstvá či predstavenie hlavného hrdinu má za úlohu čitateľovi rozpovedať obraz, slová alebo písmená v nej predsa len majú svoje miesto – stávajú sa súčasťou ilustrácie a vhodne dopĺňajú či inak zdobia výjavy, ktorým sa autor po výtvarnej stránke venuje.

Autor/ka: Ľuboslav Paľo
Názov diela: Môj kocúr Tamtam
Vydavateľstvo: Stonožka
E-shop: Stonozka.sk

Ilustrácie tak spĺňajú úlohu rozprávača, dej prakticky posúvajú dopredu svojou dynamikou, výtvarnou technikou, umeleckým jazykom aj prístupom autora k scenáru. Fantastické javy alebo rozprávajúce zvieratá v nej však nenájdete. Ľuboslav Paľo vytvoril realistickú rozprávkovú knihu, v ktorej sa všetko odvíja od skutočnosti. Príbehy sú zachytené tak, ako si ich sám autor so svojím kocúrom odžil, a aj preto sú príjemne úsmevné a dôverne známe. Kniha o kocúrovi Tamtamovi od Ľuboslava Paľa nie je rozsahom dlhá, ale deti predsa len dokáže niečo dôležité naučiť. Buduje pozitívny vzťah k zvieratám ako takým, pomáha porozumieť zodpovednosti, ktorú na seba preberie každý, kto sa začne starať o zviera, a vysvetľuje, ako taký svet vyzerá z pohľadu mačky, kocúra či iného tvora rôznej veľkosti, tvaru aj váhy, s ktorým sa Tamtam stretáva. A nielen to.

Môj kocúr Tamtam je detská kniha určená čitateľom od 3 rokov. Vzhľadom na to, že má prozaický, priamočiary a veselý príbeh plný nádherných ilustrácií, ktoré poniektoré deti môžu inšpirovať k vlastnej výtvarnej tvorbe, je pre ne naozaj ideálna. Samozrejme, Môj kocúr Tamtam si žiada aj vašu výpomoc. Poniektoré situácie sa bez verbálneho vysvetlenia nezaobídu, čo ale nie je naškodu. Práve naopak, strávite s deťmi pôvabnú chvíľku, dobre sa zabavíte, a tento váš spoločný čas si, dokonca, aj do sýta vychutnáte.

Šťastie je líška od dvojice autoriek z Litvy prináša deťom a ich „detským“ rodičom ilustrovanú alegóriu na priateľstvo v duchu Malého princa. Celé dojímavé dobrodružstvo sa začína v jednom neveľkom strome a pri chlapcovi, ktorý sa volá Jakub a býva v ňom spolu s rodičmi. Ich zvláštny svet plný farbistých obrazcov, láskavých spoločných chvíľ, zaužívaných rituálov a obľúbených miest, vytvára dokopy obraz úplne bežnej rodiny. Všetky fantastické a neopakovateľné príhody, čo si hlavný hrdina odžije, odľahčujú tému, o ktorej obe autorky otvorene hovoria. Šťastie je líška v sebe ukrýva nespočítateľné množstvo odkazov na každodenné maličkosti, ktoré nám vyčarujú úsmev na tvári a ktoré by sme si mali vážiť aj vtedy, ak je nám nebodaj do plaču. A pretože tieto maličkosti nikdy nezmiznú, aj Jakub sa ich musí naučiť prijať také, aké v skutočnosti naozaj sú.

Aby Líška ruka v ruke so šťastím deti niečomu naučili a aby si títo najmenší čitatelia z knihy aj niečo odniesli, ukrývajú autorky priamočiarosť point do knižnej typografie, ktorá sa citlivo hrá nielen s textom, ale aj obrazom. Pomocou rôznych výtvarných techník, maximálne využívajúc priestor, ktorý im formát knihy ponúka, prebúdzajú predstavivosť detského čitateľa a nútia ho zamýšľať sa nad konkrétnou situáciou, ktorú na dvojstránke vytvorili. Nielen tí najmenší budú hľadať, bádať a objavovať rôzne odtienky šťastia, ktoré do knihy vniesol Jakub a jeho priateľstvo s líškou. Podobne, ako to bolo pri Malom princovi, aj v Jakubovom prípade bude veľmi ťažké skrotiť si líšku a naučiť sa rešpektovať jej nespútanosť, prelietavosť či slobodnú dušu.

Každá dvojstránka je vzácna. Odohráva sa na nej niekoľko dôležitých vecí, ktoré dokopy aj s ponaučeniami vytvárajú obsah knihy o konvenčných situáciách prinášajúcich plejádu mnohotvárnych pocitov, emócií, vlastností a charakteristík, a tak trošku formujú čitateľovu povahu. Učia ho empatii, trpezlivosti a prijatiu prehry, pretože vyrovnať sa s porážkou je jedna z najťažších vecí v našom živote.

Šťastie je líška patrí ku knihám, ktoré niečo všetkých naučia, rozšíria vaše poznatky o detskej beletrii a svojsky skrášlia spoločnú domácu knižnicu. Narozdiel od kocúra Tamtama je líška príťažlivejšia práve v jej praktickom prepojení výtvarnej, slovesnej, estetickej i tej etickej zložky. Zatiaľ čo Ľuboslav Paľo rieši len jeden problém, a to nápaditou formou, ženský tandem z Litvy sa zručne chytá medzipredmetových vzťahov. Na malej ploche vyčarováva magickú krajinu, z ktorej už nebudete chcieť odísť. Šťastie je naozaj líška. O to viac by sme si ich mali vážiť!

Ďakujeme vydavateľstvu Stonožka (Ikar) za poskytnuté recenzné výtlačky.