Autor/ka: Marek Dvořák
Názov diela: Nesvatý otec
Séria: Fantastická Epocha – Edice Pevnost
Vydavateľstvo: Epocha.cz
E-shop: Epocha.cz
Hodnotenie autorom recenzie: 65%

Nezvedených šlechtických synků, kteří se z těch či oněch důvodů vrhli na církevní dráhu, je v análech katolické církve celá řada. A ti nejšikovnější z nich to dotáhli až na papežskou stolici, či se stali zakladateli řeholních řádů, jako například František z Assisi.

Ovšem František z Assisi měl neskonalé štěstí, že žil v Itálii a nebyl hlavním hrdinou prvotiny Marka Dvořáka Nesvatý otec.

Tím je naopak Phineas Mortimer. Původem nezvedený syn jednoho z nejmocnějších mužů Říše a černá ovce, kterou vydědili jakožto ostudu rodu. Poté nedobrovolný novic v klášteře církve Horazdovy, následně feldkurát v nepřetržité válce mezi Říší a silami chaosu, a ve finále válečný veterán, jehož vyslali zaujmout uvolněné místo duchovního pastýře v malé pohraniční vísce Šachrap. To, že na první pohled idylické společenství smrdí, zjistí Phineas poměrně záhy. Ale jestli je Šachrap po uši v temnotě, nebo má jen začerněná chodidla, to se dozvíte stejně jako Nesvatý otec až na konci knihy.

Dvořákův hrdina je dost netradiční. Nejen, že se jedná o kněze, ale především o kněze, který si uvědomil, že boží pravidla jsou ohebná a podle toho i žije. Phineas holduje vínu a ženskému klínu, nebo spíš kořalce a kurvám. Zároveň nechodí pro ránu daleko a s palcátem mu to jde také mnohem lépe, než se svěcenou vodou. Zkrátka pokora a umírněnost nejsou jeho nejsilnější stránky a tak je prototypem antihrdiny. Navíc antihrdiny stiženého kletbou. Prostě materiál, ze kterého by Martin či Gemmel uplácali alespoň šesti dílnou ságu.

Ne tak Marek Dvořák. Ten jde rovnou k věci a s ničím se moc nemaže. Dokonce ani s popisem prostředí, či nějakým širším vylíčením historie světa, jímž se kněz Horazda bílého protlouká. A že je svět na pomezí špinavého středověku a Warcraftu zmítající se v permanentní válce atraktivní, to by bylo jasné i slepému válečnému veteránovi.

A co nám na těch necelých dvou stech stran autor ještě nabídne? No… Vlastně už jen lehce načrtnutou detektivní zápletku proloženou flashbecky, které nám sice osvětlí hrdinovu minulost, nicméně k vyřešení případu nijak extra nepomohou. Zkušenější autor, nebo autor s většími ambicemi by z Phinease Mortimera dokázal vymáčknout mnohem víc. To byste se opravdu mohli bát, jestli hrdinova pouť po pozemském světě skončí od krve a s řevem, tak jak začala. Takhle jen strávíte dva příjemné večery s jednohubkou, která je okořeněná zajímavou hlavní postavou. A za rok se po ní neohlédne ani paní Lotvá.

Ďakujeme vydavateľstvu Epocha za poskytnutý recenzný výtlačok.