Tania Del Rio a Will Staehle: Warren Trinásty a šepkajúci les

Autor/ka: Tania Del Rio a Will Staehle
Názov diela: Warren Trinásty a šepkajúci les
Séria: Warren Trinásty
Vydavateľstvo: Albatros

M. Barrie, Charles Dickens, Daniel Handler, J. K. Rowlingová či Ransom Riggs majú istú spoločnú vec. Hlavným hrdinom niektorých ich príbehov je sirota, ktorá sa v konečnom dôsledku snaží žiť iba úplne normálny život. A podobne ako čitateľ sám aj dnešný literárny svet má rád odvahu, odhodlanie, vieru, víťazstvo i nádej v lepší zajtrajšok. Čím bláznivejšia je jeho životná cesta, tým neuveriteľnejšie dobrodružstvá na neho čakajú. Tento raz však vykročíme zo svojej komfortnej zóny spolu s Taniou Del Rio a Willom Staehlom, ktorí nám opäť rezervovali izbu v netypickom putujúcom hoteli Warrena Trinásteho!

Warren Trinásty je sirota, riaditeľ a majiteľ unikátneho hotela pre príšery, strašidlá, unavených cestovateľov, zákerných dobrodruhov, otravných novinárov či obyčajných návštevníkov hľadajúcich rozptýlenie. Hotel, ktorý cestuje a je otvorený komukoľvek, kto si chce dopriať trochu oddychu po hektickom dni, pôsobí na prvý pohľad trošku ošumelo. Ukrýva ale tajomstvá, ktoré by mali ostať pochované pod nánosom prachu a špiny, takže je úplne normálne, že o niektorých z nich ste sa už čo-to dopočuli. Warren Trinásty vyriešil rébus Vševidiaceho oka predminulý rok. Ako nováčik si v nevšednom písmenkovom svete počínal bravúrne. Napriek svojmu nepeknému výzoru si získal srdcia aj tých najmenších fantastických tvorov, a tak bolo iba otázkou času, kedy sa do niečoho nebezpečného namočí po druhýkrát.

Aj nám sa občas stane, že sa potkneme. Naše nohy sú jednoducho zradné. Rovnako zradná vie byť aj ľudská lenivosť, ktorá v podobe strýka Ruperta, spôsobí katastrofu. Putujúci hotel sa rukou bývalého majiteľa ocitne na zemi a boku, blízko šepkajúceho Zlolesa, ktorému sa snaží vyhýbať okľukou na každej svojej vychádzkovej trase. Zloles nie je miesto, kam by ste sa chceli vybrať, pokiaľ by ste neboli strigou alebo zlou čarodejnicou (či podomovým obchodníkom). Zloles je pochmúrny, právom strašidelný, bývajú v ňom len tie najhoršie magické bytosti a všetky stromy, ktoré ho tvoria, skutočne šepkajú. Warren však nemá veľmi na výber. Ak chce zachrániť svoje dedičstvo, o ktoré ho chce obrať najkrajšia, najlenivejšia, do seba stále zahľadená a napriek tomu veľmi krvilačná kráľovná Kalvina, musí pozbierať svoju odvahu a vydať sa na cestu cez pochmúrne územie stríg a šťavožrútov.

Gotická noirová rozprávka z pera Tanie Del Rio a ceruzky Willa Staehla v sebe nesie klasické prvky modernej rozprávky poznačenej tak trochu východnou filozofiou. Už v prvom diele nám obaja autori ukázali, že škatuľkovať si niekoho v ich príbehu sa nevypláca. Dobro a zlo nie sú jasne vytýčené pojmy, ale obaja autori na ne nazerajú cez viac rovín. Ľudskosť, s ktorou sa pohrávajú, intenzívne vplýva na činy či skutky všetkých prítomných postáv, a podľa toho, v akej vyhrotenej situácii sa nachádzajú, ich aj modeluje. Reálnosť ich konania potláča fantastický prvok, o ktorý nie je v novom dobrodružstve núdza. Takže všetky bytosti, bez ohľadu na to, či sú rozprávkové, na vás pôsobia úplne prirodzene. Viete sa s nimi stotožniť, vžiť sa do ich kože, splynúť s nimi v jedno a naplno sa im oddať, bez ohľadu na to, aké morálne hodnoty zastávajú.

Toto by však nebolo možné bez vašej predstavivosti, ktorú šikovne oživuje kresba Willa Staehla, dvorného ilustrátora a otca Warrena Trinásteho, malej postavičky, ktorú spolu s Taniou priviedli k životu už na škole. Príbeh o Warrenovi Trinástom nie je obyčajný ani v prípade knižnej úpravy. Z Warrena Trinásteho dýcha na vás čosi z Tima Burtona i Roalda Dhala. Stránky posiate písmenkami nádherne dopĺňajú nadčasové kresby s dôvtipom, ktoré spolu s textovou časťou vytvárajú harmonické komiksové médium. Dizajnová kniha s interaktívnym obsahom sa nebude iba dobre vynímať na poličke vo vašej knižnici, ale zabaví vás kedykoľvek si ju vezmete do ruky. Tania Del Rio i Will Staehle totiž na väčšinu stránok ukryli nielen rôzne rébusy a hry, ale aj kaligrafické nástrahy. Umelecké duše čitateľov nadchne dekoratívny spôsob nežného spojenia písma, ilustrácií aj ornamentov, ako aj hra s tajomnom. Pretože práve ono je hybnou silou samotného príbehu či ilustrácií v ňom.

Warren Trinásty osloví širokú paletu čitateľov. Je rozprávkový. Je dobrodružný. Je rodinný. Je spoločenský. Je strašidelný. Je poučný. Je citovo zafarbený. Je jednoducho taký akurát. Dovolí vám snívať i hrať sa a pomocou jednoduchého príbehu, v ktorom dominuje sila priateľstva, pretože tak to v moderných rozprávkach už chodí, z vás urobí aj lepšieho človeka. A urobí to bez toho, aby vám okato kázal, alebo ťahal popod nos rôzne morálne dilemy či medové motúziky. Veď na to, aby ste v sebe našli silu niečo zmeniť, sa vám stačí pozrieť do zrkadla...

Warren Trinásty a šepkajúci les si vaše srdcia ukradol minulý rok. Ukradnúť vám ich, mu pomáhalo aj vydavateľstvo Albatros, ktoré nepovie nie projektom vybočujúcich z radu súčasnej populárnej literatúry. Hoci Tania Del Rio plánovala Warrena Trinásteho vystavovať nebezpečenstvu len v dvoch častiach, čitatelia s jej rozhodnutím nesúhlasili, a tak sa v blízkej budúcnosti môžeme tešiť na pokračovanie životných útrap vzrastom malého a výzorom menej sympatického poslíčka, manažéra a konečne aj riaditeľa teraz už plávajúceho hotela. Čo má priniesť nová plavba, nikto netuší. To, čo však vieme s istotou povedať, je to, že určite bude stáť za to. Taniu Del Rio a Willa Staehla poháňa vpred vášeň. A tá knihy v dnešnej dobe nekazí!

P.S.: Takmer dokonalá kniha má však svoje muchy. V porovnaní s prvým dielom sa preklad potýka s väčšími nedostatkami, ktoré vyrušia aj tých, čo vedia podobné prešľapy v texte odpustiť. Nedostatkov síce nie je veľa, občas ale vyrušia v ten nesprávny moment, a to zamrzí. Vydavateľstvu Albatros však držíme palce s nápravou, pretože je jedno z mála slovenských vydavateľstiev, ktoré k prekladu a úprave textu pristupujú zodpovednejšie.

Už naozaj posledné P.S.: Tania Del Rio a Will Staehle si pre vás pripravili kreatívne pracovné listy, ktoré si môžete stiahnuť zadarmo z ich stránky o Warrenovi Trinástom. Momentálne budete môcť lúštiť hádanky, riešiť osemsemrovky či hľadať v bludiskách tú správnu cestu k cieľu len v angličtine, ale nemusíte sa jej báť. Aspoň si precvičíte slovnú zásobu, zažijete s ňou kopu zábavy a ktovie, možno nový príbeh o Warrenovi Trinástom vymyslíte práve vy.