Madeleine L'Englová: Struny času (Nebezpečná skratka)

Autor/ka: Madeleine L'Englová
Názov diela: Struny času
Séria: Struny času

Je podobnosť názvu knihy s názvom filmu, ktorý bol prednedávnom uvedený v kinách a od ktorého si diváci toľko sľubovali, čisto náhodná? Nie, je to podobnosť úplne úmyselná! Toto je tá legendárna knižka!

No, možno nedopadlo filmové spracovanie úplne podľa očakávania fanúšikov, podľa ktorých je tento druhý pokus tiež nie práve úspešným (prvé je televízne spracovanie z roku 2003), čo je možno dané tou príslovečnou nesfilmovateľnosťou predlohy... ale nás teraz nebude zaujímať kinematografia, ale literatúra. Nakoniec, vraví sa, že knižná pôvodina je (takmer) vždy lepšia než filmová adaptácia. Je to tak aj v tomto prípade?

Je. Kniha je to výborná a veľmi zaujímavá. Zaujímavá, možno ešte zvláštna, to sú prívlastky, ktoré mi napadnú v súvislosti s týmto titulom, ako taká prvotná a zároveň najvýstižnejšia charakteristika. Mne osobne sa kniha veľmi páčila, ale ak bude mať k nej niekto výhrady, sú opodstatnené. Napríklad nie práve uveriteľné postavy, ktoré niekedy konajú nie práve uveriteľne... Alebo pomalý úvod a rýchly záver. Dej, ktorý sa dlhšie rozbieha, spočiatku sa naozaj nič nedeje a potom nás čaká veľmi nahustené finále. No zato, jazykom mladých – je to finále naozaj „husté“ a stojí za to.

Knihu treba vnímať aj v kontexte doby, kedy nemala fantastika pre mladých ani v literatúre, ani na policiach kníhkupectiev či knižníc svoje pevné miesto a už vôbec sa nedá hovoriť o tom, že by bola vtedy jedným z najvyhľadávanejších žánrov, ako je tomu dnes. Ponuka bola nekonečne skromnejšia a jednotlivé prírastky pribúdali nekonečne pomalšie, než v súčasnosti. Ale aj tak môžem konštatovať, že hoci Struny času trošku zostarli, tešia sa stále vitalite, majú ten pôvab starnúcej dámy, ktorá svojimi skúsenosťami a šarmom prekonáva skoro všetky mladé atraktívne slečny na tanečnom parkete fantastiky. Veď sa môže hrdiť tým, že stála na počiatku a stále je jedna z najlepších. Mnohé veci sa stanú kultovými len vďaka niekdajšej dobovej obľúbenosti a potom sa to s nimi ťahá už akosi iba zo zotrvačnosti, ďalšie sú zas doslova vylovené zo siete času pár nadšencami, lebo inak by beznádejne zapadli, ale ani to, ani ono nie je prípad Strún času. Táto knižka je kultovou po zásluhe a nie bez príčiny.

Napriek tomu, trúfnem si povedať, že drvivá väčšina slovenských priaznivcov fantastiky o tejto knihe ešte celkom donedávna ani len netušila a nič im nehovorí ani meno autorky, a nie je to ich chyba. Výčitku smerujem našim vydavateľom, ktorí túto slávnu sériu (tak veru, kniha sa dočkala viacerých pokračovaní a teda aj srdečná vďaka za film, keď už pre nič iné, tak aspoň pre to, že to hádam podnieti aj preklad ďalších dielov do slovenčiny - zatiaľ to vyzerá sľubne) naozaj hriešne zanedbali. Pritom ju mladí čitatelia v domovských Spojených štátoch amerických priam zbožňujú a vyrástla s ňou a na nej nejedna čitateľská generácia. Klasiku, ktorá je miestami prekvapivo moderná a významne ovplyvnila podobu celého žánru. Dodnes výrazne vplýva na žánrovo príbuzné diela a viacerí úspešní súčasní spisovatelia si od tejto série radi požičajú nejakú tú myšlienku či nápad. Ani podobnosť s ďalším knižným skvostom menom Darca, nie je určite náhodná.

Kniha získala Newberyho medailu, akýsi svätý grál angloamerickej literatúry pre deti a mládež, a stála na počiatku tradície modernej vedecko-fantastickej literatúry zacielenej na mladého čitateľa. Aj keď je v tomto prípade veľmi zjednodušujúce priradiť ju k sci-fi, lebo nesie aj prvky fantasy a ide o jeden z prvých prípadov miešania týchto dvoch populárnych žánrov. Autorka vhodila do jedného vriaceho kotla pútavé rozprávačské umenie, revolučné nápady a silné etické hodnoty hlásiace sa ku kresťanstvu. To, čím sú Lewisove Kroniky Narnie pre fantasy, tým je pre science fiction (alebo skôr science fantasy, ale dosť už s nálepkami, Struny času / Nebezpečná skratka je absolútne jedinečná) sága rodiny Murryovcov.

A teraz konečne niečo stručne o deji:

Skamarátime sa s Meg, nadpriemerne inteligentným, no problémovým trinásťročným dievčaťom. Prečo problémovým? Len preto, lebo nemá rada prázdne autority a vždy sa postaví proti neprávosti. Škola ale nie je jej jediné trápenie. Mrzí ju jej outsidertvo, ale to je daň odlišnosti od kolektívu bežných a ničím z priemeru nevybočujúcich rovesníkov, no najmä to, že za náhlym a nevysvetliteľným zmiznutím jej otca, úspešného fyzika, vidia ľudia iba lacný škandál. Myslia si, že opustil rodinu a ušiel za nejakou inou ženou. Ale Meg vie, že pravda je úplne iná a oveľa záhadnejšia. Na scéne sa odrazu objavia tri čudné bytosti, ktoré spolu s jej malým a geniálnym bratom detsky nazvú "pani Aká, pani Taká a pani Čia". Tie našich hrdinov vyšlú na nebezpečnú cestu časom a piatym rozmerom, aby sa postavili zlému stvoreniu, ktoré chce dosiahnuť úplnú rovnakosť vo vesmíre a v ľuďoch chce potlačiť akúkoľvek výnimočnosť.

A možno na konci tejto nebezpečnej cesty Meg nájde aj svojho otca...

Ale to už musíte zistiť sami!

Aby som vniesol trochu svetla do dvojnázvového zmätku na začiatku tejto recenzie, poponáhľam sa vysvetliť prečo tie dva tituly, hoci ide o jednu a tú istú knihu. Ten prvý predstavuje najnovšie vydanie, ktoré sa práve udomácňuje na pultoch kníhkupectiev a ten druhý zas staršie vydanie, na ktoré som pred pár rokmi úplnou náhodou narazil v knižnom výpredaji, a tak sa dozvedel o existencii tohto knižného skvostu. A prečo ten chaos s názvami? Nuž, ako by ste preložili A Wrinkle in Time? Našťastie problémy robí iba názov, osobne vás ubezpečujem, že preklad samotného textu do slovenčiny je v oboch prípadoch naozaj na úrovni.

To prvé nemalo príťažlivú obálku, nehrdilo sa ani štýlovým dizajnom a malo prakticky nulovú reklamu, a možno preto si nezískalo väčšiu pozornosť u čitateľov. Dúfam, že nová verzia knihy to napraví. Verím, že vás zaujme.

Priznám sa, že zo začiatku som bol z príbehu trochu zmätený. Zdal sa mi byť dosť čudesný a mal som z neho skôr zmiešané pocity. Čoskoro sa však preklenul do strhujúceho rozprávania a Struny času / Nebezpečná skratka už nejaký ten čas figuruje v mojom osobnom rebríčku najobľúbenejších kníh.

Slovenský čitateľ teraz dostáva novým vydaním druhú šancu...

Dajte knihe šancu aj vy, určite vás nesklame.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísal: Pojinko