Autor/ka: Mary E. Pearson
Názov diela: Zradné srdce
Séria: Kroniky Pozostalých
Vydavateľstvo: CooBoo (Albatros)
E-shop: Albatrosmedia.sk
Hodnotenie autorom recenzie: 80

V predchádzajúcom diele sme spoznali svojskú princeznú, milosrdného zabijaka a prefíkaného princa. Ich osudy sa spolu splietli tak nečakane, až som si kládla otázku, ako ich mieni autorka v pokračovaní rozpliesť. Možno som však mohla očakávať, že ich skôr viac zamotá.

Posledné stránky Falošného bozku zaviedli Liu a Rafeho do Vendy. Táto krajina zajatcov neberie, no pri nich dvoch spravila výnimku. Nepochybne aj vďaka Kadenovi a jeho vplyvu na komizara, vládcu Vendy. A síce ich situácia vyzerá bezvýchodisková, Lia ani Rafe sa nevzdávajú nádeje, že jedného dňa dajú tejto bezútešnej krajine zbohom. Na druhej strane komizar spočiatku nie je nadšený tým, že zabijak nesplnil svoju úlohu, ktorou ho poveril. Neskôr však sám uzná, že dokáže túto situáciu využiť vo svoj prospech. Alebo si to aspoň myslel, pretože si neuvedomil, že Lia nie je žiadna rozmaznaná neschopná princeznička. Ako sa totiž čoskoro ukáže, ľud Vendy, ktorý ju pôvodne odsudzoval pre jej pôvod, ju začne milovať a vzhliadať k nej. To je niečo, čo komizar nečakal. Ani on však nie je neskúsený hráč a aj túto situáciu dokáže obrátiť tak, aby sa mu to hodilo. Začne šíriť reči o tom, ako Lia zradila svoje kráľovstvo a pridala sa k Vende, pre ktorú to znamená úsvit nových časov. A ľudia mu ochotne uveria. Keď sa však Lii začne zjavovať dávno mŕtva kráľovná, po ktorej táto krajina nesie svoje meno, pochopí, že tu ide o čosi viac.

Myslela som si, že v tejto časti bude ústredným motívom snaha o útek. Síce sa ňou prepletala, do úzadia ju však potlačila autorkina snaha predstaviť nám po Morrighane ďalšiu krajinu jej knižného sveta. Možno aj preto táto kniha tak trochu trpela syndrómom druhého dielu. Síce bola plná zaujímavých informácií, reálií a tradícií spätých s kultúrou Vendy, no chýbala v nej akcia, ktorej som sa dočkala až na samom konci. Ten však rozhodne stál za to! Nebudem ale predbiehať.

Falošný bozk bol vynikajúci v tom, že pomerne dlho čitateľ netušil, ktorý z chlapcov je princ a ktorý zabijak. V Zradnom srdci sme túto dilemu už, samozrejme, neriešili. Zato nám autorka ponúkla hlbší pohľad do Kadenovho vnútra a jeho minulosti. Rafe šiel naproti tomu do úzadia. Pôsobilo to na mňa, akoby sa nám Mary snažila Kadena tak trochu vnútiť do priazne. Samozrejme, už predtým bol zaujímavou postavou, no musím priznať, že jeho ťažká minulosť, ktorú mi teraz autorka predostrela, mnou akosi nepohla a ja naďalej v tomto ľúbostnom trojuholníku plne fandím Rafemu. Možno to bolo aj tým, ako sa z Kadena snažila spraviť priam chudáčika a ospravedlniť tým jeho kroky a rozhodnutia. Ale nemyslím si, že človek s takou minulosťou ako on, by bol schopný toľkých citov a láskavosti. Stále sa nedokážem stotožniť s tým, že neohrozený a cvičený zabijak, ktorého sa aj v jeho krajine všetci boja, proste nesplní svoju úlohu. Jednoducho sa mi to spolu bilo. Hoci na druhej strane je pravdou, že potom by sme nemali o čom čítať.

Lia ma však ani v tomto diele nesklamala. Páčilo sa mi, ako obozretne a zároveň vypočítavo sa správala. Asi ako každý, komu by šlo o život a zároveň by sa strachoval o život svojho milovaného. Preto musela spraviť aj neľahké rozhodnutia, ale zároveň pri tom nestratila svoju iskru a dokázala komizara aj mňa neraz prekvapiť. Zároveň sa však držala svojej lásky k Rafemu ako záchrannej kotvy v rozbúrenom mori problémov, do ktorých sa dostala. A to sa mi strašne páčilo. Musím uznať, že je to jedna z najlepších ženských hrdiniek v YA žánri.

Ako som už spomínala, táto kniha veľa akcie nepojala, skôr bola prienikom do duší jednotlivých postáv a dovolila nám ich spoznať bližšie než v prvej časti. Na jednej strane to nebolo na škodu, no na druhej mi to napätie naozaj chýbalo. Možno aj preto mi tento diel trvalo prečítať oveľa dlhšie než ten prvý. Samotný záver však nepochybne stál za to. Autorka opäť dokázala, že s cliffhangermi jej to jednoducho ide a ja som len neveriacky zízala na posledné riadky. Mohla by som ich označiť ako ticho pred búrkou a úprimne dúfam, že tomu tak aj bude. Druhý diel totiž celkovo pôsobil ako výplň miesta medzi skvelou prvou časťou a (dúfam) epickým finále, ktoré nám posledné strany naozaj sľubujú. A ja sa ho už skutočne neviem dočkať.