Marjorie Liuová a Sana Takedaová: Netvora

Autor/ka: Marjorie Liuová a Sana Takedaová
Názov diela: Netvora 1: Probuzení
Séria: Netvora
E-shop: Crew.inshop.cz

Maika Polvlčica, mladé šesťnásťročné dievča, patrí k tým šťastlivcom, ktorí prežili vojnu medzi ľuďmi a arkanikmi, pol ľuďmi a pol prastarými s magickými schopnosťami. Daňou za to bola „len“ jej ruka. Koniec vojny však nepriniesol veľmi stabilný mier a ďalšia vojna je takmer na spadnutie. Stačí len malá zámienka a ktorákoľvek zo súperiacich strán sa vrhne do boja. Maika však zvádza vlastný boj. Vnútorný a aj vonkajší. Pátra po stopách, ktoré by jej pomohli odhaliť jej vlastnú minulosť, a popritom sa z lovkyne stáva lovená. A čo je najhoršie, niekde tam, hlboko v jej vnútri, sa začína prebúdzať monštrum, s ktorým sa musí nejako vysporiadať.

Netvora bola nominovaná v piatich kategóriách aj na cenu komiksovej Eisner Awards, čo je niečo ako komiksový Oscar. Okrem toho vyhrala minulý rok aj British Fantasy Award (Best Comic) a Hugo Awards (Best Graphic Story). Momentálne sú vonku dve knižky a tretí zväzok súborného vydania ďalších dielov vychádza v Amerike ešte tento rok v auguste. Samotný príbeh je inšpirovaný Áziou dvadsiateho storočia, jej mytológiou, nechýbajú ani tu ani prvky steampunku, a toto všetko je vám ponúkané v nádhernom ozdobnom štýle Art Deco.

Z úvodu tohto komiksu vyplýva, že spoločnosť, v ktorej sa nachádzame, je matriarchálna – vládnu v nej ženy. V alternatívnom svete, kde mágia je skutočná a nie je také zvláštne mať krídla či chvost, sa tak rozohráva príbeh, ktorý vás zamrazí. Či už je pri moci muž, žena alebo hybrid, nemení to nič na drsnosti, brutálnosti a násilí vykonávanom na nepriateľovi. Ušetrený nebude nikto, taká je jednoducho vojna. Spolu s ňou kráča ruka v ruke aj otrokárstvo. Mocní a bohatí ľudia často kupujú lapených arkanikov. K takýmto cenným otrokom patrí aj Maika a malá líščia dievčina Kippa. Obe boli pred predajom do otroctva darované spolku Kumaea. Kumaea je náboženská organizácia zložená zo žien. Nie je tajomstvo, že s arkanikmi experimentujú a že arkanika, ktorého polapia, už zrejme nikto neuvidí.

„Jak říkají básníci... jsme v prdeli“

Malá Kippa a dvojchvostý kocúr Ren budú spoločníkmi Maiky počas jej dobrodružstva. Táto malá dvojka mi pripomenula moje detské časy, keď som ako deväťročná pozerala anime Inujaša. V Inujašovi bola podobná dvojica – lišiak Šippo a dvojchvostá nekomata (mačací démon) Kirara. Šippo a Kippa majú aj mierne podobné osobnosti. Obaja sú tak trošku strachopudi, ale za to verní priatelia.

Inuyaša je ale o niečo optimistickejší ako Netvora a okrem týchto dvoch postáv a mytologických bytostí na každom rohu mnoho ďalších podobností mať nebudú. Japonská ilustrátorka Sana Takedaová je pôvodom z japonskej Niigaty, momentálne žije v Tokiu, a na komikse odviedla výbornú prácu práve pri zhmotnení vymysleného sveta. Skúsenosti nadobudla v hernej spoločnosti SEGA ako 3D dizajnérka a následne sa stala ilustrátorkou na voľnej nohe. Je možné, že práve ona mala vplyv na dizajn postáv, ktorý sa tak podobá niektorým charakterom z populárnych diel a histórie. Neunikol mi ani malý detail na uniformách radových vojakov, ktorý mi pripomenul slávne anime Gundam či mačacieho generála s páskou cez oko pripomínajúceho samuraja Date Masamuna. Všetko sú to ale predovšetkým príjemné easter eggy a nepôsobia vykrádačským dojmom ani náhodou. Výborné na tom je, že čitateľov bez znalostí anime, mangy či celkovej japonskej histórie to vôbec nemusí ovplyvniť, zatiaľ čo tí znalí to ocenia.

Vplyv mangy je cítiť aj vo vysvetlení detailov univerza. To je robené cez mačku, profesora Tam-Tama ako samostatné stránky vložené do príbehu, zvyčajne na konci kapitoly. Je to bežná prax japonských autorov, ktorí na konci kníh venujú nejaké stránky autorským vysvetleniam, dodatkom alebo mini stripom. Čarodejova nevesta tak má napríklad Denník Silky, Oceľový alchymista má práve bonusové stripy. Prednášky profesora Tam-Tama sú akousi vsuvkou, ktorá zorientuje čitateľa v pomerne komplexnom príbehu, je ale trošku zvláštna a atmosféricky úplne nesadla do toho temného sadistického sveta.

Okrem prednášok od štvorchvostej mačky pomáha zorientovať sa v deji alebo vo svete aj mapa priložená na konci knihy. Na tú sa odporúčam pozrieť skôr, aby ste sa v texte nestratili. Ja som si ju všimla neskoro, takže som chvíľkou tápala v tme, ak sa postavy odrazu niekam vybrali. Možno by neuškodilo mať ju vpredu, aby sa o nej vedelo čím skôr.

Obálka samotná je nádherná, oči pritiahne okamžite, o tom nie je pochýb. Je aj o niečo vyššej kvality a má vnútorné chlopne, ktoré určite potešia nejedného čitateľa. Preklad spravil Filip Škába a nenašla som na ňom nič zlé, o lettering sa postaral Jakub Škraban. Malinkou chybičkou českého vydania je zle orezaná bublina kde sa nevošlo písmenko, a tak z predložky „že“ máme len „e.“ Stránku vám nepoviem, pretože Netvora nemá číslovanie kvôli bohatému obsahu.

Netvora je pre mňa jednoznačne najkrajší komiks aký som doteraz videla. Neotáľa a vsiakne nás do toho temného sveta plného nebezpečenstva a magických bytostí, to všetko pomocou nádherne detailnej až pompéznej kresby. Začiatok je mierne chaotický, keďže autorky neotáľali s nejakým pomalým úvodom do problematiky, čo ale zase vykryl profesor Tam-Tam. Pravdepodobne môžeme počítať s tým, že akékoľvek hmly ohľadom deja sa v druhej knihe rozplynú a čitateľom už nebude v ceste stáť nič, čo by ho obmedzilo v užívaní si tohto grafického skvostu.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísal: Youko Akira