Kateryna Mikhalitsyna a Oksana Bula: Kto rastie v sade a parku

Autor/ka: Kateryna Mikhalitsyna a Oksana Bula
Názov diela: Kto rastie v sade a parku
Vydavateľstvo: Ikar - Stonožka

Nájsť dobrú a hlavne kvalitnú knihu pre najmenších čitateľov dnes nie je vonkoncom ťažké. Známe či menej známe vydavateľstvá ponúkajú širokú paletu nádherných detských kníh, medzi ktorými môžeme objaviť nielen bežnú beletriu, ale aj ihravé encyklopédie, interaktívne náučné publikácie alebo kreatívne učebnice, ktoré unikátnym spôsobom vzdelávajú malé, väčšie i tie najväčšie (čiže dospelé) deti. Medzi výborné slovenské vydavateľstvá s jedinečným vkusom tak môžeme zaradiť vydavateľstvá Albatros, Slovart, Artfórum či IKAR - Stonožka. A práve to posledné vymenované pre vás i vaše zvedavé deti vydalo sériu botanických kníh s prozaickými názvami Kto rastie v parku a Kto rastie v sade.

Kateryna Mikhalitsyna je ukrajinská autorka kníh pre deti a mládež, ktorá v roku 2016 naozaj vyčarovala niekoľko literárno-umeleckých kníh pre tých ozaj, ale ozajstne najmenších čitateľov. V spolupráci s poprednou umelkyňou a šperkárkou Oksanou Bulaovou, ktorá sa platonicky zaľúbila do maľovania na sklo, vám predstaví svet plný farieb, príjemných vôní, lahodných chutí i drsných tvarov. Navštíviť túto zázračnú krajinu môžete kedykoľvek, pretože sa nikdy neukrýva. Ako je to možné? Nuž, tento zázračný svet vás obklopuje už od mala. Ak sa teda lepšie prizriete, môžete v ňom objaviť holuby (ktoré sa na seba síce podobajú, ale dva rovnaké medzi nimi nikdy nenájdete), mravce (ktorým sa občas niekam stratí tykadlo či nôžka), lienky (čo majú iný odtieň červenej na svojich krídlach a ani bodky nebudú mať nikdy také isté) alebo motýliky (také rozličné, ale všetky so štyrmi krídelkami, dvomi tykadielkami a šiestimi nožičkami), čiže malé aj veľké tvory, ktoré majú svoj domov, milujúcu rodinu i priateľov. Hoci sú iné ako my, prežívajú aj ony rovnaké úžasné dobrodružstvá, čarovné avantúry či trošku strašidelné príhody.

Prvý príbeh z pera Kateryny Mikhalitsyny sa volá Kto rastie v parku. Ústrednou postavou je malé ginko, ktoré podobne ako Andersonove škaredé káčatko hľadá, kam patrí, kým je a či má vôbec niekoho, s kým by mohlo vyrásť. Toto ginko sa jedného dňa objavilo v parku. Vlastne, lepšie napísané – v tom parku vyrástlo. A keďže začalo byť zvedavé a trošku aj osamelé, rozhodlo sa nájsť strom, na ktorý sa podobá.

Druhý príbeh nás zavedie do sadu. Do sadu takého rozľahlého a nádherného, až si v ňom našlo svoj domov hneď niekoľko voňavučkých ovocných stromov aj okrasných drevín. Títo nevšední a častokrát aj zábavní obyvatelia sa v jeden letný deň zoznámia so slávikom, ktorý k nim priletel na návštevu z ďalekých krajín. Príbeh o vtáčikovi, čo zavítal do záhradky malej Irenky a jej babičky, aby si v ňom našiel svoj malý kúsok raja, vám rozpovie Kateryna Mikhalitsyna v pokračovaní s názvom Kto rastie v sade. A aj keď to nebol autorkin zámer, nejeden z nás si pri tejto rozprávke zaspomína na Oscara Wildea. Hoci tento slávik má s Wildeovým slávikom spoločné iba niečo, symbolika, ktorú do príbehu autorka ukryla, vo vás vyvolá nostalgické spomienky hlavne na časy, kedy ste drali školské lavice, snívali s otvorenými očami a plakali nad naivnými slávikmi, čo láskavo farbili ruže dočervena. Nuž, aj takéto milé odbočenie vie potešiť.

Knihy, ktoré si pre vás táto zaujímavá dvojica ukrajinských umelkýň pripravila, sú tenké a nie veľmi veľké. Upútajú vás ale svojou príťažlivou obálkou a uchvátia podmanivým spracovaním. Obsah i forma sú premyslené a na malom rozsahu dokážu priniesť bohatú škálu informácií. Deti sa hravou formou zoznámia či už s drevinami, ktoré rastú aj u nás (nakoniec, do Ukrajiny je to na skok, no nie?), alebo fantastickými postavami, ktoré ich učia predovšetkým empatii a komunikácii. Pomocou obrazu i textu prežijú neopakovateľný zážitok ma miestach, ktoré sú im blízke, a cez knihy, ktoré skutočne voňajú, šuštia, spievajú a zhmotňujú ich detskú fantáziu do konkrétneho obrazca.

Predkladané informácie sú vyberané citlivo, nezahlcujú detského príjemcu nadbytočnými faktami a snažia sa nielen poučiť, ale aj zabaviť. Zaujímavým a z môjho pohľadu aj veľmi dôležitým prvkom pri prežívaní práve prečítaného textu sú i celostránkové ilustrácie, ktoré vytvorila Oksana Bulaová. Prirodzene dopĺňajú text, kreatívne zapĺňajú plochu, na ktorej sa príbeh rozpovedá a výrazne obohacujú vizuálnu podobu písaného slova, a to či už o rôzne výtvarné techniky, alebo vyobrazenia reálnych „postáv“ s rozprávkovým nádychom. Tie si na jednej strane zachovávajú svoju skutočnú podobu (hruška je naozaj hruškou, vŕba akoby z oka vypadla svojej predlohe, včely budú i naďalej opeľovať kvietky), na druhej strane sú im prisúdené určité ľudské vlastnosti a črty, aby si k nim detský čitateľ vedel poľahky nájsť cestu.

Kateryna Mikhalitsyna a Oksana Bula majú naozaj čarovné ruky. Aj keď ich prístup k spracovaniu vybraného motívu je zaužívaný – jednoducho vedia pracovať s detskou knihou, s jej štruktúrou, žánrovou rozmanitosťou, typológiou, a v neposlednom rade aj s detským príjemcom, ktorý od určitého veku vníma písané aj to „kreslené“ slovo inak –, z ich tvorby je cítiť nadšenie a chuť objavovať rozmanité veci spolu s deťmi. Obe ich knihy, Kto rastie v parku a Kto rastie v sade, tvoria harmonický prienik modernej rozprávky, diela encyklopedického charakteru a komiksu. Sú nadčasové, nežne hravé a pomocou zážitku, ktorý musíte po prečítaní týchto kníh zažiť na vlastnej koži v skutočnom parku či sade, vám rozšíria obzor o také veci, na ktoré ste vy možno už dávno zabudli, ale vaše deti ich ešte len budú intenzívne objavovať. A to či už spolu s vami, pani učiteľkou, pani vychovávateľkou, starou mamou alebo starým otcom, priateľmi, sestrami i bratmi, malým ginkom, o trošku väčším slávikom, obrovským dubom, sladkou čerešňou...

Ponoriť sa do sveta plného hliny, vody, lístia, miazgy, šťavnatých plodov a rôznych semien vás pozýva tvorivý tím vydavateľstva IKAR – Stonožka (preklad Marija Guliásová, editorka Lucia Hlubeňová, manažérka vydania Alena Hošková a jazyková úprava Mária Pavligová). Práve jemu vďačíme za to, že sme sa s Katerynou Mikhalitsynovou a Oksanou Bulaovou mohli zoznámiť a v ich prítomnosti stráviť pár príjemných chvíľ, ktoré sa určite neskončia iba v knižnici.

Ďakujeme vydavateľstvu Ikar - Stonožka za poskytnuté recenzné výtlačky.

Do rozprávkového sadu i parku zavítali aj deti z materskej školy 1. mája v Banskej Štiavnici pod pedagogickým dozorom pani učiteľky Miroslavy Inglotovej. Pobyt medzi rastlinkami, drevinami či zvieratkami sa im veľmi páčil. A všetkým mamičkám preto s radosťou odkazujú, aby sa na tieto knihy prišli do kníhkupectiev aspoň pozrieť!