Vít Kovář a Rudyard Kipling: Rikki-tikki-tavi

Autor/ka: Vít Kovář a Rudyard Kipling
Názov diela: Rikki-tikki-tavi
Vydavateľstvo: Vlastný náklad
E-shop: Kovarvit.wixsite.com

Keď sa tento rok ohlásil trinásty ročník Crweconu, veľmi ma neoslovil. Už rok predtým som odmietla naň ísť z jednoduchého dôvodu - nemám rada Cross Club, v ktorom sa podujatie koná. Keď som Cross Club navštívila prvýkrát, išla som na Acon. Tento festival sa zapísal do histórie conov ako totálny prepadák. Niežeby sa mi tento podnik zhnusil pre túto akciu. Bol primalý na to, aby sa v ňom podobná akcia konala. Vzduch bol vydýchaný, nedalo sa poriadne vyvetrať, človek sa v priestoroch necítil príjemne. Nakoniec som ale na Crwecon išla, a to len kvôli kamarátovi, ktorému som sľúbila kúpiť komiksy. A popri tom som sa rozhodla odbehnúť si aj na besedu a autogramiádu zborníka českej mangy Vějíř. Podarilo sa mi stretnúť sa aj s kolegom zo stránky Fantasy-svet.sk, Šuflom. Cestou z Crweconu som kompletne zmokla, ale svoj batoh som si chránila všetkými možnými spôsobmi. Priniesla som si v ňom totiž malý skvost od autora Vítka Kovářa.

Knihu džunglí od Rudyarda Kiplinga asi pozná každý. Jeho krátku poviedku Rikki-tikki-tavi, ktorá sa v tejto zbierke nachádza tiež, ale už zase toľko ľudí poznať nebude. Príbeh sa odohráva v Indii, kde sa britská rodina ujme malého tvora, promyky munga, po tom, čo ho po silných dažďoch vytopilo z nory. Mungo je malá šelmička trochu podobná naším lasiciam a kunám a v Indii je bežné chovať toto zvieratko ako domáceho miláčika. Domácim zvieratkom nie je však len kvôli jeho roztomilosti, ale hlavne preto, že mungo je zdatný lovec veľkých jedovatých hadov, ako sú napríklad kobry. A práve preto je s obľubou chovaný ako detský maznáčik. Veď čo by mohlo byť lepšie, ako keď viete, že vaše dieťa je chránené pred kobrou aj mimo vášho dohľadu? A tieto schopnosti sa malému tvorovi Rikki-tikkimu na záhrade rodiny naozaj zídu. Nie sú totiž v záhrade sami. Okrem ľudí, munga a nejakých vtáčikov považujú pozemok za svoj domov aj kobry kráľovské Nág a Nágina. Mungo Rikki-tikki sa tak bude musieť postaviť obom, aby ochránil rodinu a zároveň prežil aj on sám.

Neuvedomila som si, že aj komiks môže byť bakalárskou prácou. A hanbila som sa za to aj preto, že ja sama som ho čítala v období, kedy som pracovala na vlastnej bakalárke. No v duchu som si povedala – ale... vlastne, prečo nie? Presne tak totiž Rikki-tikki-tavi vznikol. Je to projekt, ktorým autor dokazuje, že mu Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeskej Univerzity v Plzni naozaj niečo do života dala. Preraziť s prvotinou je na českom a slovenskom trhu naozaj ťažké, a to i napriek jeho malej veľkosti. Skúšať nové veci a objavovať nových autorov nie je dvakrát typické pre Čechov či Slovákov. O to ťažšie to určite majú komiksoví autori. Komiks síce zažíva malý rozmach v popularite, stále je to ale menej rozšírený žáner a pokiaľ mi poviete spojenia „domáci“ a „komiks,“ dokážem si vybaviť len jediného autora, Mikuláša Podprockého s jeho sériou Divočina (hoci tých domácich autorov je oveľa viac. Zatiaľ sa ale ku mne nedostali. Možno je to spôsobené aj tým, že lovím v iných komiksových vodách, ktovie?) Teraz ale už môžem s radosťou vyhlásiť, že po prečítaní Rikki-tikki-tavi je to už aj Vít Kovář, a to zaslúžene.

Čo sa samotného spracovania tohto sedemdesiatstránkového komiksu týka, autor jednoznačne odviedol skvelú prácu. Jeden by čakal, že ešte bude nutné doladiť mnoho vecí a autor sa časom vypíše/vykreslí. Ono zase nie je tak úplne pravda, že by nemal žiadnu skúsenosť, veď predsa len študuje priamo komiks, takže jeho schopnosti jednoznačne dozreli. Touto prácou dokazuje, že má na to, aby rozprával pútavý príbeh formou komiksu. Text je vhodne vybraný a vsadený do panelov, celkovo je to adaptácia podarená.

Kresba bude mnohým sympatická, pretože je robená vodovými farbami. Nie je extra detailná, ale ani byť nemusí. Každý autor si výtvarnú techniku vyberá sám. Tiene a farby, dobré rozvrhnutie panelov a celková dynamika presne tam, kde je potrebná, vynahrádzajú všetky menšie nedostatky, ktoré práca s vodovými farbami prináša. Veľké plus má autor za vyobrazenie scény za stolom, ktorá je proste wow. Okrem nej, zanechala vo mne pomerne silné pocity aj stránka Rikki-tikkiho likvidujúceho hadie vajcia, ktorá bola trošku strašidelná. Celý čas som však preferovala viac stránky, kde boli len zvieratá. Kresba ľudí mi úplne nesadla, ale zase musím uznať, že výrazy a gestá zvládol autor dobre, pretože napr. zdesenie, keď vidia kobru kráľovskú, je naozaj cítiť.

Všeobecne hodnotím Rikki-tikki-tavi ako veľmi podarené dielo. Obálka osloví okamžite, kresba je príjemná na pohľad, text je adaptovaný veľmi umne. S kolegom Šuflom sme sa zhodli, že o tomto autorovi v budúcnosti ešte budeme počuť a dúfame, že jeho ďalšej tvorby sa dočkáme už onedlho.

Ďakujeme autorovi komiksu za poskytnutý recenzný výtlačok.