Juraj Červenák: Horiaca ríša

Autor/ka: Juraj Červenák
Názov diela: Horiaca ríša
Séria: Bohatier
E-shop: ArtisOmnis.sk

Adrenalínové výlety do drsného slovanského sveta nám Juraj Červenák (v réžii žilinského vydavateľstva Artis Omnis) ponúka pomaly viac ako rok. Podrezaný jazyk bohatierov kniežaťa Svjatoslava môžete už tradične začuť na lokálnych festivaloch, ktoré krsty najnovších kníh popredných slovenských autorov vedia premeniť na úsmevný zážitok. Oceľové žezlo ovládlo magické podujatie SlavCon, Dračia cárovná očarila návštevníkov najväčšieho knižného festivalu na Slovensku Bibliotéku a Horiaca ríša do tla spálila Banskú Bystricu druhý júlový týždeň tohto roku. Obnovený festival fanúšikov fantastiky, hier a populárnej kultúry, BBCON, vylákal do slnkom zaliatej krajiny menšie, väčšie aj tie úplne najväčšie skupiny milovníkov kníh. A tí na krst predposlednej časti bohatierskej ságy vystáli dieru do zeme.

Zatiaľ čo pôvodné vydanie Bohatiera uzatvorila v roku 2008 časť s názvom Biela veža, slovenskí čitatelia si na epické finále budú musieť chvíľu počkať. Aj keď výhrady k rozdeleniu poslednej knihy na dve časti by sa našli, väčšina fanúšikov toto rozhodnutie prijala s nadšením. Veď kto by nechcel pobudnúť vo svete ruských bylín a okázalých vojenských výprav dlhšie, ako mu to pôvodne bolo súdené? Horiaca ríša je skvostný predvoj toho, čo nás čaká a neminie. Nakoniec, Chazari už niekoľko storočí neohrozene ovládajú pobrežie Kaspického mora. A keďže knieža Svjatoslav túži posunúť hranice svojho mocnárstva, prišiel čas, aby ich sláva pomaly ale isto vyhasla.

A tak Červenákovi bezohľadní barbari plienia všetko, čo im príde pod ruku. Hoci sú ich kroky presne nalinkované, osudy spečatené a miestami sa vám zdá, že vás už nevie na ich výpravnej ceste za kniežaťom Svjatoslavom nič prekvapiť, opak je pravdou. Tentokrát sa pod zmenu charakteru ale nepodpíše surovosť ich vyčíňania. Juraj Červenák načiera oveľa hlbšie. Na povrch tak časom vypláva skazenosť ukrytá v srdciach členov družiny, ich najtemnejšie obavy, nočné mory či tajomstvá, ktoré mali byť navždy ukryté pod nánosom mŕtvych tiel, zlata či opojného moku.

Ku kolosálnym bitkám, zložitým politickým intrigám, bájnym legendám, veľkolepým spevom a temnej mágii sa pripája ešte jeden dôležitý prvok, ktorý sa honosne bude niesť celým príbehom – búranie stereotypu. Bohatieri sú nútení vyjsť zo svojej komfortnej zóny a postaviť sa démonom spriama. Neľútostne padajú na morálne dno. Poodhalia vám svoju zraniteľnosť, presvedčia vás o tom, že vedia byť zbabelí, ukážu vám na čom lipnú a čoho sa nechcú vzdať, a to aj za cenu zrady vlastných hodnôt. Tento príťažlivý aspekt ľudskosti dodáva rozprávaniu iskru a oživuje pasáže venované vojnovým výpravám. Príbeh je príjemne dynamický, postavy prechádzajú prirodzeným prerodom, dej sa posúva vpred zvyčajným tempom a hoci sa mágia objaví v celej knihe iba striedmo, vždy to bude v ten pravý čas.

Pre Juraja Červenáka je charakteristická hra s čitateľovou predstavivosťou. Žiadna stránka z jeho kníh vás nenechá pokojne čítať si príbeh, ktorý na prvý pohľad nevyzerá až tak komplikovane, ako sa neskôr ukáže. A hoci je občas ťažké predvídať jeho kroky, knižné príhody, ktorými vás raz do roka zvykne zasypať, stoja za to. Áno, štýl Juraja Červenáka je drsný, priamočiary, občas neestetický, ale stále je uveriteľný. Juraj Červenák píše knihy od srdca, s radosťou, a tak, aby ste mu zhltli čokoľvek, čo pred vás položí.

Tretí diel fantasy ságy o bohatierovi Iľjovi a jeho ťažko prehliadnuteľných spoločníkoch, ktorí oddane slúžia kyjevskému vladárovi, nielenže príjemne osvieži, ale i prekvapí. Podobne ako predchádzajúce knihy, aj Horiaca ríša bude ponúkať kvalitu, ktorou je Juraj Červenák známy. Nikomu neostane nič dlžná, a v podobnom duchu, v akom sa niesli prvé dva diely, prinesie či už príjemnú exkurziu historickými míľnikmi slovanských národov, plejádu nových atraktívnych postáv, ktoré (našťastie) neumrú ihneď potom, čo si ich obľúbite, povestný Červenákov humor a nečakané zvraty v deji, ktoré vám v tom dobrom slova zmysle zodvihnú krvný tlak. Horiaca ríša je rovnako temná ako Oceľové žezlo či Dračia cárovná. Horiaca ríša je i podobne poetická, výbojná, násilná, bridká či melancholická. Je to jednoducho kniha, do ktorej sa platonicky zaľúbite a odpustíte jej všetko! Stratu zručných bojovníkov, porážku skazených božstiev, vypaľovanie a plienenie krásnych miest, citové vydieranie, krátke romance...

Horiaca ríša horí, blčí, planie i spaľuje všetko navôkol seba. A spolu so svojím autorom túži aj po vašich knižniciach. Staňte sa jej súčasťou ešte skôr, ako stihne úplne vyhasnúť. Potom by vás to mohlo poriadne mrzieť.