Tomb Raider Archivy S.3

Autor/ka: James Bonny
Názov diela: Tomb Raider Archivy S.3
Séria: Tomb Raider Archivy
E-shop: Comicscentrum.cz

Už po tretíkrát sa k nám vracia Lara Croftová, neohrozená sexy archeologička vyhľadávajúca dobrodružstvá, bez ktorých jednoducho nemôže žiť. S tým však ide ruka v ruke aj správna dávka nebezpečenstva, s ktorým sa dokáže popasovať tak ako nikto.

Hneď na úvod musím povedať, že toto bola zatiaľ najlepšia zbierka Lariných príbehov. Každý bol krásne prepracovaný, nielen po vizuálnej, ale aj dejovej stránke. Vôbec som sa nenudila a každú stránku Archívov S.3 si užívala. Umelci, ktorí sa na tvorbe príbehov obsiahnutých v tejto zbierke podieľali, patria skutočne k špičke, čo je zrejmé z každej jednej strany Lariných príbehov. Krásne ilustrácie dopĺňali napínavý a zaujímavý dej, čo k Lare jednoducho patrí. Aj krátke komiksy boli tentoraz premyslené a pútavé, nepôsobili len ako vyplnenie voľného miesta, ale dokonale zapadali do hlavnej dejovej línie, a to sa mi strašne páčilo. Nehovoriac o tom, že sa aspoň na chvíľu vrátila jedna postava, ktorú som si v prvých Archívoch zamilovala! Máte sa rozhodne na čo tešiť a vôbec toho nie je málo.

V tretej časti Lariných dobrodružstiev na vás čaká deväť komiksov a okrem obvyklej zbierky obálok ako bonus aj jedna krátka poviedka a dokonca aj jeden crossover! V čase, keď vychádzali zošity 35-50, teda v rokoch 2003-2005, bola Lara už celosvetovým fenoménom. Vo svojom okolí som nepoznala nikoho, kto by aspoň raz nehral niektorú z hier, ktoré podľa jej príbehov vznikli. Aj ja som k nim patrila. A nadšenie pre ňu mi ostalo dodnes.

Vo svete plnom mužských hrdinov je Lara niečím skutočne výnimočným. Nielenže dokazuje, že dievčatá nemusia byť len neschopné princezničky čakajúce vo vysokej veži na svojho princa, ale ukazuje nám, že žena môže byť odvážna, silná, drsná, inteligentná a elegantná aj nežná zároveň. Nie nadarmo sa vraví o ženských zbraniach. Ona vie priam dokonale, ako ich využiť. A jedna z vecí, ktoré sa mi na Lare páčia najviac, je, že si môžete byť istí, že nezomrie. Nie preto, lebo sa proste musí objaviť v ďalšom príbehu, ale preto, že sa nikdy nevzdáva. Nech sa situácia javí akokoľvek bezvýchodisková, Lara vždy nájde riešenie, pretože porážka pre ňu jednoducho neprichádza do úvahy, čo je naozaj inšpiratívne a každý by si z toho mal vziať ponaučenie.

Kým píšem tieto riadky, vonku zúri búrka. Rovnako ako v Krvavej kliatbe, jednom z najnapínavejších príbehov tejto zbierky, ktorý sa odohrával na starom hrade v Írsku. Už asi tušíte, že k tomu patria duchovia a príšery. A nemýlite sa. Keď k tomu pridáte aj trochu mágie a cestovania v čase, získate poriadnu dávku napätia a akcie. Aj po ilustračnej stránke patril príbeh k tým najlepším. O kresbu sa postaral filipínsky umelec Wilson Tortosa. Scenár napísal zas James Bonny, ktorý vytvoril niekoľko príbehov o Supermanovi aj pre DC Comics a sprevádzal nás takmer celou zbierkou.

Táto dvojica autorov má na svedomí aj ďalší mimoriadne vydarený príbeh – Premieňač duší. Ten sa mi páčil snáď zo všetkých najviac. Bol pekne premyslený, do detailov prepracovaný po vizuálnej aj dejovej stránke a mal rovnako pútavý historický podklad. Rovnako tak sa postarali o Krvilačné kamene, ktoré nás zaviedli k notoricky známemu Stonehengeu. Musím priznať, že spolupráca týchto dvoch autorov sa mi mimoriadne páčila a je skutočne vydarená. Ani chvíľu som sa nenudila a aj graficky sa mi príbehy veľmi páčili.

Ako každý fanúšik, aj ja milujem crossovery. A ten s Magdalenou v príbehu Mračná sa sťahujú bol skutočne vydarený. Dve silné hrdinky, najprv jedna proti druhej, a potom spoločne proti mužovi, ktorý sa túži stať bohom. O bitky a akciu tu nebola veruže núdza.

No Lara na svojej ceste nestretávala len priateľky, ale aj tvrdé súperky. Jednou z nich bola rozhodne Lady Jasmína, s ktorou sa Larine cesty skrížili hneď niekoľkokrát. Po prvý raz sa tak stalo v Čiernej légii, ktorá celú zbierku otvárala. Pod scenár sa opäť podpísal James Bonny a ilustrácie si vzal na starosti Tony Daniel, ktorého prácu poznáme už z predchádzajúcich Archívov. Dejovo sa jednalo o mimoriadne pútavý a prepracovaný príbeh, ktorý čitateľa dokonale navnadí na celú zbierku. Lara v ňom bola sexy, drsná a snáď odvážnejšia, než všetci jej čitatelia dokopy. Druhýkrát sa dievčatá stretli vo Vendete, v ktorej sa Lara dala zlákať do pasce. V tej nesmel chýbať boj s tigrom a Larin známy párik poloautomatických pištolí.

Netreba však zabudnúť ani na kratšie príbehy. Posledné zbohom ma mimoriadne potešilo, pretože aspoň na chvíľu vrátilo na scénu jednu moju obľúbenú postavu z prvých Archívov. A zjavne som nebola jediná, komu chýbala. Aj Lare toto nečakané stretnutie padlo nakoniec celkom dobre. Ilustračne sa nám tu predstavil Edwin David, ktorého kresba ma príjemne oslovila.

Ďalší krátky príbeh s názvom Vnútorní démoni nám okrem už spomínaného scenáristu Jamesa Bonnyho priniesol aj ilustrátor Michael Choi známy najmä vďaka sérii Witchblade, ale aj iným chuťovkám ako sú X-Men, Green Lantern, Fantastická štvorka a ďalšie. Z vizuálnej stránky sa preto podľa môjho názoru jednalo o najvydarenejší kúsok z celej tejto zbierky.

Archívy S.3 uzatváral posledný krátky príbeh – Alfa a Omega. Ten čitateľov zaviedol do budúcnosti a do múzea venovanému Lare Croftovej a jej dobrodružstvám, o ktorých nám sprievodkyňa aj trochu porozprávala. Vďaka tomu sme sa dozvedeli, kedy sa Lara rozhodla stať lovkyňou pokladov a aké boli jej začiatky. Priniesol tiež jedno poriadne prekvapenie, no to vám, samozrejme, neprezradím, aby ste sa mali na čo tešiť.

Ako som už spomínala, tentoraz bola bonusom krátka poviedka. Ako milovník kníh musím povedať, že bodaj by bola dlhšia! Hoc rovno pretavená aj do celej knihy. Veľmi rada by som si o Lariných dobrodružstvách prečítala aj viac.

Na záver môžem povedať už len toľko, že hoci sa na jednotlivých príbehoch podieľalo veľa umelcov, zbierka perfektne ladila dokopy ako celok. Takže pokiaľ sa stále rozhodujete, či ňou obohatíte svoju knižnicu, vravím vám, nemáte čo váhať. Archívy S.3 sú zatiaľ najlepšou zbierkou Lariných príbehov a pre mňa zo všetkých troch tou najobľúbenejšou.

Lara je jednoducho moja srdcovka. Aj pri písaní týchto riadkov som si pustila jej najnovší film s Aliciou Vikanderovou. Opäť sa chcem zo srdca poďakovať vydavateľstvu Comics Centrum za to, že mi umožnilo zalistovať si v ďalšej zbierke Lariných príbehov a ešte viac sa tak ponoriť do fantastického sveta jej dobrodružstiev, ktoré ma jednoducho nikdy neomrzia.