Helena Haraštová a Edit Hajdu: Kvapka Kajka a bocian Maťko

Autor/ka: Helena Haraštová a Edit Hajdu
Názov diela: Kvapka Kajka a Bocian Maťko
Vydavateľstvo: Albatros Media

Helena Haraštová patrí medzi súčasné české autorky a editorky rozprávok pre najmenšie deti. Väčšina tém, ktoré najmladším čitateľom prináša, je environmentálneho zamerania, ale nájdu sa tu aj také, ktoré hravo a prakticky rozoberajú úplne bežné problémy. Jej bohaté autorské portfólio ponúka nielen návody a rady, ako sa spriateliť s tmou či mimozemšťanom, ktorý vás príde varovať pred hroziacou ekologickou katastrofou, ale aj výskumné výpravy celým naším svetom. Na niekoľkých stranách teda môžete spoznať deti z rôznych krajín, ktoré vám predstavia svoje príbytky aj to, aké rôzne udalosti počas roka slávia. Bez mikroskopu či lupy sa budete môcť pozrieť na proces, ktorý je potrebný, aby z obyčajného semienka vyrástla rastlina či strom, a ak sa pozorne okolo seba obzriete, možno objavíte, koľko zábavy majú kvapky dopadajúce na zem alebo bociany lietajúce pravidelnou linkou na juh a zase späť.

Helena Haraštová, v spolupráci so šikovnou výtvarníčkou Edit Hajdu, si pre vás tento raz pripravila dve náučné a hlavne zábavné knihy, s ktorými sa vyberiete do krajín, v ktorých sa piesok lial a voda sypala... alebo to bolo práve naopak?

Kvapka Kajkabocian Maťko sú názvami kníh, ktoré vydavateľstvo Albatros vydalo posledný augustový deň. Určené sú pre deti od 3 rokov, a to preto, že im do ruky padnú ako uliate a čítať ich bude nenáročné. Hoci oba názvy tak trochu mätú a vytvárajú ilúziu, že pôjde o obyčajný rozprávkový príbeh, dotknú sa celkom vážnych tém. S kvapkou Kajkou sa malý čitateľ zúčastní nadčasovej športovej aktivity, ktorú väčšina z nás pozná ako kolobeh vody. Edit Hajdu pomocou celostránkových ilustrácií bude sprevádzať pútavé rozprávanie Heleny Haraštovej o tom, ako sa kvapka Kajka, hlavná hrdinka rovnomenného príbehu, ocitla na zemi. Keďže jej príchod bol trošku nešťastný a kvapka prišla o svoju pamäť, budeme jej musieť pomôcť rozpamätať sa na to, čo má ako kvapka vody vlastne robiť. Zahráme sa na detektívov a nájdeme prostredníctvom písaného slova a originálneho výtvarného prejavu odpovede na otázky: Odkiaľ sa kvapky berú? Čo robia na zemi? Komu pomáhajú? Ako sa opäť dostanú na oblohu? Koľkokrát musia z mraku skočiť na zem, aby mohli ísť do dôchodku? A či vôbec starnú?

Bocian Maťko nám, naopak, ukáže, prečo je diaľkové lietanie také praktické a ako vlastne bociany trávia svoj čas, keď k nám priletia. Spolu s jeho rodinou navštívime Saharu a viac-menej sa priučíme remeslu aktívneho cestovateľa. Spoznávať bociany nám aj pri tomto dobrodružstve pomôže Edit Hajdu, ktorej to jednoducho kreslí. Helena Haraštová sa ujala slova. Miestami je naň tak trochu skúpa, ale sprievodný text svojou dĺžkou otvára priestor na to, aby cez obrázky deti aktívne preskúmali objasnený jav a rodičia mali možnosť vymyslieť si doplňujúci príbeh. Spoločnými silami sa tak môžu ponoriť do jedného úžasného sveta, ktorý nás denno-denne obklopuje, prinavracať sa k nemu a postupne svoj záujem o prírodu ako takú prehlbovať.

Kvapka Kajka a bocian Maťko budú na vás čakať vo vašich obľúbených kníhkupectvách v oddelení literatúry pre deti – sekcia interaktívne knihy a leporelá. Dizajn kníh ide s trendom, a tak si vaše deti budú môcť dosýta vychutnať 3D rozmer väčšiny knižných strán. Pomocou pohyblivých častí sa spolu s rozprávačom a hlavnými hrdinami budú rezko posúvať v čase, priestore i deji. Rušivých elementov nie je veľa. Zatiaľ čo kvapka Kajka bojuje s jazykom, ktorý nie je taký plynulý a ucelený ako v prípade bociana Maťka, bocian Maťko bude chvíľu roniť slzy nad posledným priestorovým obrázkom, ktorý sa vlepil na zlú stranu. V oboch prípadoch však ide o nedostatky, ktoré skôr zbadajú dospelí ako deti a nerušia natoľko, aby znehodnotili obsah i vyhotovenie celej knihy.

Helena Haraštová vám po dlhom čase pripravila ďalšiu príjemnú aktivitu. Tá deti bez menších problémov osloví a učíte zaujme natoľko, aby ste v nich mohli i naďalej rozvíjať ich vzťah k životnému prostrediu. Nakoniec, náučných detských kníh v podobnom duchu máte v súčasnosti neúrekom, stačí si iba vybrať.

My vám s najväčším potešením niekoľko z nich odporučíme:

Katarína Belejová a Petra Bartíková: Vyber si svojho maznáčika, vyber si svoju rastlinku... a nauč sa o neho / ňu starať!

Helena Haraštová: Už sa nebojím tmy