Pavla Hanáčková a Petra Bartíková: Kam sa stratili zvieratká? a Čo sa deje na strome?

Autor/ka: Pavla Hanáčková a Petra Bartíková
Názov diela: Kam sa stratili zvieratká? a ....
Vydavateľstvo: Albatros Media

S tvorbou Pavly Hanáčkovej sa môžete zoznámiť vo vydavateľstve Albatros už nejaké to obdobie. Táto nápaditá spisovateľka z Čiech veľmi rada experimentuje s knižnou formou. Aj keď v jej repertoári nájdete iba encyklopedické tituly, zakaždým vás oslovia, a to či už svojím tvarom, veľkosťou alebo spracovaním. Snáď najkrajšie a najpútavejšie knihy dokáže vyčarovať v spolupráci s dvornou ilustrátorkou Linh Dao, ktorá pozoruhodným spôsobom preberá jej zvieracích hrdinov k životu. Hra s farbami, textúrami, rôznymi výtvarnými technikami, plochami či malými detailmi vytvára pre deti malý ihravý raj, do ktorého sa opätovne vracajú s neskrývaným nadšením. Bádať, hľadať, objavovať, spoznávať či nasávať vedomosti ich tak baví oveľa viac ako v spoločnosti obyčajnej detskej encyklopédie. Pavla Hanáčková sa totiž riadi heslom, že učenie by malo byť predovšetkým zábavné. A v jej prítomnosti je neraz postarané o veľkú a hlavne okázalú zábavu.

Začiatkom tohto roka sa mohli tí najmenší z nás dozvedieť, prečo nie je niektorými zvieratám zima, aké priateľstvá dokážu medzi sebou nadviazať, kde bývajú, ako sa stravujú a čo všetko počas dňa zažijú. Vyskúšať si rôzne zamestnania, pomocou ktorých dokázali nenápadne sledovať všetko, čo sa v prírode robí, spoznať rôzne formy dopravy v mori či na súši, a pri tom sa naučiť kopu dôležitých vecí, ktoré určite neskôr prakticky vo svojom živote využijú. Nový školský rok ale najmladším čitateľom nepriniesol iba ďalšie školské povinnosti. Pavla Hanáčková sa tento raz zamerala na schopnosť zvierat ukryť sa pred skúmavým pohľadom človeka či predátora. Ruka v ruke s krásnymi ilustráciami Linh Dao vám prináša praktickú príručku o tom, kam sa zvieratká dokážu stratiť.

Ako už samotný názov napovedá, budeme sa pohybovať vo zvieracej ríši, priamo medzi živočíchmi, ktoré oplývajú schopnosťou maskovať sa. V prvom kole sa predstavia rozmerovo menšie tvory z celého sveta, a to menovite polárna líška, sova, chameleón, žaba a leňochod. Štrnásť strán prináša mnoho celostránkových ilustrácií, ktoré rezko sprevádzajú krátky, ale za to bohato informatívny text. Hrajú sa s vašou predstavivosťou aj pozornosťou a nútia vás overiť si získané poznatky aj inak, ako len neustálym memorovaním. Interaktívna detská encyklopédia v sebe ukrýva pohyblivé obrázky, ktoré názorne predvedú, ako sa konkrétne zvieratko dokáže maskovať a v samotnom závere vám prinesie malú hru na schovávačku. Ak sa vám podarí na farebnej dvojstránke nájsť všetky ukryté živočíchy, a je ich naozaj veľa, ste výborne pripravení pre ďalšie zvieracie dobrodružstvo. Ak si ale s maskovaním neviete dať rady, nezúfajte a vráťte sa k tejto príručke ešte raz. Určite v nej objavíte niečo, čo vám uniklo.

Pokiaľ však patríte k tým prieskumníkom, ktorí dlho nedokážu obsedieť, potom sa poobzerajte po Petre Bratíkovej.

Čo sa deje na strome je názov 3D leporela, ktoré prostredníctvom vtipných ilustrácií zoznamuje najmenšieho čitateľa s obyvateľmi prebývajúcimi či už v neveľkých dutinách stromu, alebo priamo v jeho korune. Každá strana je svojím spôsobom unikátna. Aj keď textu tentokrát nie je veľa a je celkom stručný, ukrýva v sebe informácie, s ktorými sa dá, našťastie, veľmi dobre pracovať. Petra Bartíková upustila od tradičnej formy svojich kníh a rozhodla sa vytvoriť spratnú príručku o rušnom živote zvierat v korunách stromov, ktorú si najmenšie deti môžu hlavne ohmatať. K výrobe knihy prizvala zručnú ilustrátorku a pútavú rozprávačku ešte pútavejších príbehov o neposlušných vlasoch, Magdalénu Takáčovú. Jej ľahký a svieži výtvarný rukopis vtiahne deti nielen do deja, ale postará sa o to, aby ich objavovanie zvieratiek jednoducho pobavilo.

Toto 3D leporelo má síce málo strán, ešte menej textu, ale svojím obrázkovým rozprávačským talentom vysvetlí deťom aj to, na čo písané slovo pozabudlo alebo neupriamilo pozornosť. Bohaté ilustrácie na seba preberajú dôležitú úlohu rozprávača a spájajú jednotlivé informácie o konkrétnych zvieratách prakticky dokopy. Hravým spôsobom nútia deti pátrať po ďalších a ďalších obyvateľoch stromu, ktorý sa v istý moment zmení na samostatne fungujúci ekosystém či veľký dom, v ktorom spoločne nažíva hneď niekoľko nájomníkov. Vysvetľujú, aké rôzne tvary stromy môžu mať, aké konkrétne zvieratá sa v nich ukrývajú a pomáhajú im, prečo sú pre rast stromov dôležité hríby, alebo naopak, aké huby stromom škodia. Leporelo nevynechá ani ročné obdobia, privíta aj návštevníkov z lesa a zdvihne varovný prst pred chorobami, ktoré občas stromy sužujú.

Petra Bartíková predstavuje ďalšiu šikovnú autorku kníh pre najmenšie deti z Českej republiky. Je stále aktívna, a tak zásobuje jednotlivé kníhkupectvá novými a novými knižnými titulmi, ktoré menia učenie sa na zábavu podobne, ako to robí jej kolegyňa Pavla Hanáčková. Ak sa teda deti naučia, aké zvieratá obývajú jeden veľký a košatý dub, potom sa určite s chuťou zahryznú do problematiky ich maskovania. Alebo naopak... je jedno, aký postup zvolíte, dôležité je, aby ste nové učenie sa prežili s úsmevom na tvári!