Pavel Kos: Deník pražského studenta

Autor/ka: Pavel Kos
Názov diela: Deník pražského studenta
Vydavateľstvo: Ikar

... Nezapomeňte, že studenti potřebují peníze a koupí téhle knihy jednomu z nich přispějete na kebab…

Nie všetci vysokoškolskí študenti v Prahe si píšu denníky. Ale tento áno, a to rovno na Facebooku, aby svojím životom mohol baviť iných. A tomuto študentovi teraz vyšla aj kniha. Presne tak, reč je o študentovi menom Pavel Kos, ktorý prevádzkuje stránku Deník pražského studenta. Kto ju nepozná, šup na ňu, aby ste sa mohli zoznámiť so strasťami a radosťami študentského života, ktoré ste možno zažili, zažívate alebo budete zažívať aj vy. Moja nálepka „študent“ sa odlepila od môjho čela tento rok, ale pretože som si svoje bakalárske roky krátila prokrastinovaním aj na tejto facebookovej stránke, prečo by som nepodporila iný študentský hladný krk. Tak teda, dúfam že kebab chutil!

Rovnomenná kniha nás vtiahne do života jedného z mnohých vysokoškolských študentov. Prednášky, semináre, brigády, internáty (či ak chcete, koleje), vzťahy, alkohol a hlavne, vždy neutíchajúci hlad a nedostatok peňazí. Pri čítaní akoby som videla seba. Presne viem, aké to je byť natrieskaný na „koleji“, aj keď hneď po prvom semestri som odtiaľ dokázala vypadnúť. Aké to je kupovať vianočné darčeky v OC Chodov, ktorý je tak natrieskaný, že by sa tam snáď dal založiť vlastný štát v meste. Vlastne, celé to študentské mestečko na Prahe 4, tzv. Koleje Jižní Město, sú proste zlo! To snáď autor zalovil v mojich spomienkach a otvoril Pandorinu skrinku, ktorú som sa celý čas snažila mať pevne pod zámkom.

Ako sa píše v knihe Bílí baroniBílé pláště v zajetí zelených mozků od Jiřího Kučeru: „Na vejšce není problém zvládnout hory učiva, problém je spíš naučit se učit.“ A že to je svätá pravda, dokazuje nám to veľký počet facebookových príspevkov všetkých žiakov a študentov, ktorí si na začiatku školského roka dajú predsavzatia len na to, aby ich porušili ešte v prvý týždeň školy. A že Pavel Kos nie je odlišný nám bude jasné. Narozdiel od väčšiny však oplýva schopnosťou pútavo písať, takže už teraz do dotiahol ďalej ako ostatní. Autor navyše využíva jednu podstatnú zbraň, dokáže navodiť pocit sympatií. V jeho príbehoch sa nájde každý jeden, kto si kedy strastiplnú cestu študenta zvolil. Ako napríklad, že kamarátky vašej matky majú vždy lepšie deti ako ste vy:

… No a co, že nebudu mít červený diplom. Na něj jsem přestal aspirovat možná už v době, kdy jsem nastoupil do školky a ztratil první lopatičku. Hlavně, že to mám. Je mi jedno, na kolik to člověk udělá. A pokud to někdo neudělá vůbec, tak hlavu vzhůru a prostředníček taky... Matčiny kamarádky ať se třeba poserou.

Ak sa mi celý čas hlavou mihala jedna myšlienka, tak že tento humor je trochu trpký. A... že autor je tak trošku zmrd :-) Ale to je pre prežitie na VŠ pomerne podstatná vlastnosť. Neberte ma zle, ale je to tak... Kniha je ucelenejšia ako príspevky na FB, príhody sú chronologicky usporiadané, a tak dotvárajú celý príbeh. Zoznámime sa tak so spolubývajúcimi, priateľmi, náhodne okoloidúcimi aj Pavlovou rodinou.

Vydavateľstvo Ikar nás potešilo tvrdými doskami u tohto malého diela, ktoré dokopy číta len niečo cez sto stránok. Rýchlo sa stala bestsellerom v českých kníhkupectvách, len dokazujúca svoje kvality a vlastne aj podarený marketing. Dizajnovo je veľmi podarená, výber dvoch kontrastných farieb – oranžovej a sýtej tyrkysovo-modrej vyzerá lepšie, akoby si jeden mohol predstaviť. O podarené ilustrácie sa postarala Barbora Jedličková.

Táto kniha určite nie sú vyhodené peniaze. Je to taká biografia jedného študenta, v ktorej sa nájde každý ďalší študent. Vďaka jej krátkosti je navyše naozaj rýchlo stráviteľná a tak si ju môžu užiť aj tí, ktorí by sa knihám (a ideálne hlavne tým na povinné čítanie) najradšej vyhli širokým oblúkom. Neostáva nám len dúfať, že Pavlov život prinesie ďalšie zaujímavé udalosti, vďaka ktorým nám raz prinesie ďalší diel.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísal: Youko Akira