Juraj Červenák: Strážcovia Varadína a tí ďalší

Autor/ka: Juraj Červenák
Názov diela: Strážcovia Varadína a tí ďalší
Séria: Dobrodružstvá kapitána Báthoryho
Rok vydania: 2010

Kapitán Kornélius Báthory, nadaný šermiar, básnik aj rytier, spríjemňuje slovenskému čitateľovi malebný pobyt v Sedmohradsku, Uhorsku či Chorvátsku v druhej polovici 17. storočia okrúhlych osem rokov. Cestu naprieč dejinami protitureckých vpádov do miest niekdajšieho Uhorského kráľovstva, okorenenú mágiou arabských krajín, zaradilo do svojej ponuky vydavateľstvo Slovart. Hoci táto fantastická sága čerpá z takmer podobnej tematiky ako svet bohatiera Iľju Muromca, je rovnako strhujúca, výbojná či klasická ako ktorákoľvek viac alebo menej známa historická fantasy.

V duchu toho najväčšieho epického žánru (aký svet literárnej vedy vôbec pozná) rozohral Juraj Červenák, majster nielen slovenskej fantastiky, strhujúci príbeh o rytierskej cnosti, vladárskych intrigách, zaujímavej zahraničnej politike, bezútešnom vojenskom plienení, ale aj otcovskej láske či láske k rodnému kraju. O rieky aj pláne sfarbené dočervena nebude ani v tomto prípade núdza. Rovnako tak vás poteší Červenákov známy zmysel pre humor, príjemné odtiene cynizmu aj vyhrotené situácie zručne popretkávané vtipnými poznámkami, komentármi alebo opismi vojenských výprav kolosálnych rozmerov. Ak ste si stále na drsný, ale za to autentický Červenákov štýl nezvykli, prišiel ten správny čas zatnúť zuby a prekonať sa. Prichádzate totiž o veľa!

Pod názvom “Dobrodružstvá kapitána Báthoryho” sa ukrýva zatiaľ štvordielna knižná séria o protitureckých vojnách v 17. storočí, ktorým udatne čelí známy Turkobijca kapitán Kornélius Báthory. A tá sa, ako je to už raz pri historickom epose s prvkami fantastiky zvykom, začína priamo v strede diania. Čiže v bode, ktorý pre udatného kapitána predstavuje zlom v jeho doterajšom spôsobe života. Aj keď obraz rytiera, ktorý si toho pomerne veľa odžil skôr na bojisku než doma, nekorešponduje s jeho otcovskými povinnosťami a hneď v úvode knihy pôsobí trošku mätúco, nenechajte sa svojím mylným záverom oklamať. Kapitán je človek z mäsa a kostí, ktorý je schopný prejaviť empatiu alebo iný odtienok emocionálneho prežívania. Dáva to najavo vlastným spôsobom. Jeho správanie síce nie je vždy príjemné, je však úprimné a čitateľovi tak ponúka priestor na to, aby sa s ním počas jeho výprav mohol spoznať. Začal mu dôverovať, naučil sa v ňom ako-tak čítať a raz za čas sa spolu s ním aj zle rozhodol.

Ak si teraz v duchu nebodaj hovoríte, že kapitán Báthory nie je ničím výnimočný a pokojne by sa v tej plejáde stereotypných postáv stratil, nie ste ďaleko od pravdy. Kornélius Báthory oplýva všetkými základnými atribútmi klasického fantastického hrdinu. Geniálne zapadá do vzorca, podľa ktorého veľké historické ságy fungujú, a práve táto všednosť ho robí zaujímavým. Tým, že sa na nič nehrá, žije si svoj život tak, ako mu bol dopredu sudom nalinkovaný, a to aj s komplikáciami, predstavuje pre čitateľa uveriteľný a plastický prvok, s ktorým sa dá výborne pracovať. Prirodzene reaguje na okolité vnemy, spontánne rieši neočakávané a veľa ráz aj nepríjemné situácie, adekvátne svojmu postaveniu, ale aj dobe, v ktorej žije, zdoláva konflikty i osobné problémy. Do svojho súkromného priestoru si vpúšťa mnoho zaujímavých ľudí, neskôr aj dobrých priateľov, ktorí ho pomaly menia a formujú na muža, akým by zrejme nikdy nebol, nebyť jednej nešťastnej náhody, ktorá ho takmer stála život.

Kapitán Kornélius Báthory je teda multifunkčná knižná postava. Ako klasický hrdina má svoju minulosť s niekoľkými tajomstvami, ktoré vyplávajú na povrchu v tú najmenej vhodnú chvíľu. Lenže ako správny vojak a otec, ktorý sa konečne odvážil postaviť sa povinnostiam čelom, ostane a odhodlane bojuje za svoj kúsok šťastia, aj keď to znamená prebrodiť sa tými najväčšími “sračkami” Osmanskej ríše. V úlohe sprievodcu vás prevedie najexotickejšími miestami, aké vám Sedmohradsko či Stredomorie v 17. storočí mohli ponúknuť, takže si svoj geografický obzor rozšírite bez toho, aby ste museli siahnuť po menej záživnej literatúre.

Ako nedobrovoľný galejník vám odhalí osud vojenských zajatcov, ktorým bola občas ponúknutá zaujímavá možnosť vykúpenia sa, poodhalí vám zákulisie miestnej politiky a ako správny potulný umelec vám rozpovie tie najmenej uveriteľné miestne historky vychádzajúce zo známych legiend, bájí aj povestí toho či oného kraja. Ak teda hľadáte vhodného spoločníka na dlhé cesty okázalými miestami, kapitán Báthory bude tou najlepšou voľbou, aká sa vám nateraz núka.

Juraj Červenák sa ako väčšina kvalitných autorov rád s čitateľom hrá. Burcuje jeho fantáziu kvetnatou, za to vždy údernou rétorikou, strhujúcim rozprávačským štýlom, ale aj kombinovaním rôznych žánrov, ktoré zlým pomerom vedia príbehom neraz uškodiť. Červenák ale vie, ako namiešať ten správny knižný nápoj z klasického eposu, historickej fantastiky, detektívky a dobrodružnej literatúry. Uvedomuje si, že všetkého veľa škodí, a tak jednotlivé prekvapenia (a to od konkrétnych umeleckých postupov, štýlov či schém, až po výber vhodných postáv, rozprávačov, zápletiek, odbočení od deja, kontrastov… atď.) servíruje postupne, pomaly a hlavne s dôrazom na moment prekvapenia.

Čitateľ je preto stále v strehu, spolu s hlavnými hrdinami premýšľa nad ďalšími krokmi, pátra po riešeniach - jednoducho sa aktívne zapája do príbehu, je jeho neodlúčiteľnou súčasťou a aj keď sa neraz ocitne na mieste, ktoré mu naháňa strach, ostáva po boku svojho obľúbeného hrdinu. Cíti, že je svojej postave niečo dlžný, a to bez ohľadu na to, či je to postava dobrá, zlá, tá, ktorá stále mení strany, manipuluje s vami či si vás získa už len tým, ako elegantne pobije všetko, čo sa jej postaví do cesty. Juraj Červenák má cit pre rôznorodé knižné archetypy, ktorým dokáže vdýchnuť život tak, aby vás vždy bavili, keď sa objavia na scéne, hoci na nej pobudnú len krátko.

Kapitán Báthory si v štyroch objemných knihách prešiel kus cesty. Pobil mnoho Turkov, našincov aj démonov. Spoznal rôzne kraje i zvyky ľudu. Priučil sa mnohým magickým praktikám, rozšíril si obzor o drsné okultistické tajomstvá a naučil sa, že dôverovať sa musí ostražito. Napriek tomu sa ešte jeho dobrodružné ťaženie neskončilo. Či sa vôbec nejako skončí, sa všetci dozvieme už tento mesiac, kedy má vyjsť piata časť, ktorá nás opäť privádza k obliehaniu Nových Zámkov. Práve táto nedobytná mestská pevnosť predstavuje ďalší zlom v živote toho najobávanejšieho Turkobijcu všetkých čias!

Dobrodružstvá kapitána Báthoryho tvoria tieto knihy: Strážcovia Varadína, Brána Irkally, Diablova pevnosť, Železný polmesiac a Hradba západu (október 2018)

Ďakujeme vydavateľstvu Slovart za poskytnuté recenzné výtlačky.