Madeleine L'Engle: Vietor vo dverách

Autor/ka: Madeleine L'Englová
Názov diela: Vietor vo dverách
Séria: Struny času
Hodnotenie autorom recenzie: 73%

Za svoju celoživotnú prácu získala Madeleine L'Englová množstvo prestížnych ocenení. Väčšina z nich bola spojená s jej vedecko-fantastickou sériou Struny času, na ktorú začiatkom tohto roku (2018) upozornil celovečerný film s rovnomenný názvom z produkcie spoločnosti Walt Disney. Struny času zaradilo do svojho výberu vydavateľstvo Slovart. Prvý diel vyšiel v rovnakom čase, v akom sa naplánovalo uvedenie filmovej verzie do kín. Druhý diel s názvom Vietor vo dverách sa v predaji ocitol iba nedávno a hodnotením čitateľov dýcha na chrbát prvej časti. Ale aj napriek tomuto úspechu sa názory na pokračovanie opätovne rozchádzajú.

Struny času nám predstavili zvláštnu rodinu Murryovcov. Dôverne spoznať sa čitateľovi podarilo iba niekoľkých členov, ktorí boli vyššou silou vybraní zachrániť svet. Na svojej ceste za dobrodružstvom spoznávali nielen sami seba, ale aj svoje silné a slabé stránky, ktoré im pomáhali vyhrať nerovný boj. Po úspešne zvládnutej misii sa vrátili naspäť domov, priamo na Zem a do bodu, v ktorom sa začína ich druhé, tentokrát pozemské dobrodružstvo. Meg, jej brat Charles Wallace a spoločný priateľ Calvin musia čeliť novej výzve. Ak sa má vo vesmíre zachovať jeho rovnováha, musia najmladšieho člena rodiny, Charlesa, uzdraviť. A to vzhľadom na jeho stav nebude také ľahké.

Struny času trpeli väčšími aj menšími kozmetickými nedostatkami, ktoré sa sčasti podarilo druhému dielu odstrániť. Zatiaľ čo prvá časť bola zameraná skôr na nezodpovedané otázky, témy silného charakteru bez hlbšieho prepracovania či menej usporiadaného vykreslenia postáv, Vietor vo dverách sa rozhodol čitateľovi rodinu Murryovcov predstaviť tak, ako sa to patrí. Napriek tomu, že sa dej opäť nikam výrazne neposunie a ústredným motívom celej knihy bude záchrana Meginho brata Charlesa, vedľajšie dejové línie prinesú uspokojenie v podobe rôznorodej a hlavne pestrej povahokresby hlavných hrdinov a ich sveta. Okrem (svätej) trojice našich hrdinov sa budeme môcť tešiť na zvláštne upätého riaditeľa Jenkinsa, vždy a všade zapadajúce dvojičky Murryové, tajomného Učiteľa, netypického domáceho maznáčika či záhadných cherubínov, ktorí okrem Chrlesa Wallaca sú zodpovední za to, aby náš aj ten váš vesmír dokázal nájsť rovnováhu.

Vietor vo dverách teda predstavuje menšiu psychologickú sondu do duší našich hrdinov. Čitateľovi pomáha nájsť odpovede na otázky týkajúceho sa Meginho pôvodu, zázemia, komplikovanej povahy a ťažkostí so zapadnutím do bežnej školskej klímy. Otvára dvere k rodinám, ktoré trpia iba preto, že majú veľmi múdrych rodičov a rovnako nadané deti. Tým, že sa vymykajú z obyčajnosti, sú ihneď iné a okolie na ne reaguje zväčša odmietavo až agresívne. Rozohráva trošku krutú hru s problematikou školského násilia, šikanovania, byrokracie, úzkoprsosti a stereotypnosti, ktorú so sebou prináša strach z nepoznaného. Postavy si teda prechádzajú ďalším osobným prerodom. Sú konfrontované s realitou, s ktorou sa musia zmieriť tak, aby ostali verné prioritám a svojmu pomaly sa meniacemu ja. Madeleine L'Englová siahla po rôznych zaužívaných knižných archetypoch, avšak inšpiráciu zhodou okolností našla v bežnom živote, čo vnieslo do jej kníh kus autentickosti a vyzdvihlo kontrast medzi fikciou a skutočnosťou.

Aj napriek tomu, že dialogické prvky stále pôsobia chaoticky, žiadna z prítomných postáv nedokáže viesť normálny, všedný, usporiadaný rozhovor (jednoducho máte pocit, akoby ste práve navštívili Čajový večierok v Krajine zázrakov), vedecko-fantastické úryvky plávajú len po povrchu dôležitého problému, a nie sú vysvetlené tak, aby im predovšetkým detský príjemca dobre porozumel, osloví vás druhá časť tejto série viac ako jej úvodný diel. Aj tu budete musieť občas zaťať zuby a prelúskať sa statickými, nezáživnými pasážami, ktoré vás delia od cieľa. Nebudete však pri nich trpieť pridlho. Väčšinu útrap vám vykompenzuje rozuzlenie celého „uzdravovania“, ktoré až nápadne pripomína istú scénu z Hviezdnych vojen (Epizóda I. - Skrytá hrozba). Možno by pani Murryová našla liek pre syna oveľa skôr, ak by jej niekto dnes povedal, že farandoly sa v iných kultúrach môžu nazývať aj midichlorianmi.

Vietor vo dverách potláča vedeckosť do úzadia. Vyzdvihuje komplikovanosť ľudského bytia. Zameriava sa na udržanie rovnováhy nielen vo vesmíre, ale aj v duševnom svete obyčajného smrteľníka. Pomocou fantastických ozvláštnení zjemňuje dopad spoločnosti na jedinca, a tak trochu filozofuje o možnom utopistickom svete. Oveľa viac sa teda hodí do políc starších čitateľov. Tých mladších by mohol trošku uspať tým, že nie je „akčný“ a „rozpráva“ o veciach, ktoré (bohužiaľ) už poznajú. Ako spoločné čítanie je však ideálny a ak teda máte radi výzvy, ktoré nie sú dokonalé a občas škrípu, Madeleine L'Englová vám váš čas vie spríjemniť. Aspoň na chvíľu. A aj toto sa ráta, no nie?